چرا کمپرسورها خراب می شوند؟
راهنمای دماهای کارکرد در کاربردهای چیلر تراکمی و تهویه مطبوع
رنج دمایی و راهنماهای نشان داده شده در زیر برای شرایط زیر می تواند مناسب باشد:
1-سیستم های R-22
2-چیلر تراکمی و تهویه مطبوع (TXV)
3- دمای SCT از 90 تا 125 درجه فارانهایت
دیگر شرایط کاربرد در این راهنما ذکر نشده است.
- دمای خط ساکشن 15-20 درجه بالاتر از دمای اشباع خط ساکشن
- دمای قسمت سیم پیچ نزدیک به کارتر: 28-38 درجه سانتی گراد
- پائین تر از دمای 28 درحه سانتیگراد، نشان دهنده برگشت مایع است.
- بالاتر از 38 درجه سانتیگراد مشخص کننده کارکرد موتور در دمای بالاست.
- سوپرهیت خیلی بالا
- گاز ساکشن با سوپرهیت قابل قبول کافی نیست تا موتور را در بارهای کم خنک کند.
- کشیده شدن روتور، بایستی دمای 3 نقطه محفظه موتور را اندازه گیری کرد تا نقطه کشیده شدن روتور در استاتور را پیدا کرد که به دلیل خوردگی بوش ها بروز می کند.
3-دمای قسمت زیری سرسیلندر: 30-52 درجه سانتی گراد است.
- زیر دمای 28 درجه سانتی گراد احتمال برگشت مایع پدید می آورد.
- دمای بالاتر از 52 درجه سانتی گراد می تواند نشان دهنده پاره شدن واشر سرسیلندر یا عمل کردن آنلودر باشد.
- دمای کارتر بایستی بین 40-52 درجه باشد
- در زیر دمای 40 درجه سانتی گراد احتمال برگشت مایع وجود دارد.
- بالای دمای 52 درجه سانتیگراد نشان دهنده کارکرد کمپرسور در دمای بالاست- ممکن است علت بالا بودن سطح روغن باشد-
- دمای گاز (دیسچارج) بین71 تا 93 درجه سانتیگراد بایستی باشد.
- دمای زیر 71 درجه بعد از 1 دقیقه از شروع کارکرد نشان دهنده برگشت مایع است.
- دمای بالای 93 درجه سانتی گراد نشان دهنده کارکرد کمپرسور در دمای بالاست.
- ساکشن خیلی پائین است.
- کندانس خیلی بالاست. (مشکلات کندانسور را بررسی کنید)
- سوپرهیت خیلی بالاست.
- موتور بیش از اندازه گرم شده است. (دمای موتور را بررسی کنید)
- سوپاپهای دیسچارج شکسته و با واشر پاره شده است.
- شیر اطمینان سرسیلندر نشتی دارد.(تنها در مدلهای 06LH-06E)
- دمای خط مایع 8-15 درجه پائین تر از دمای اشباع کندانس بایستی باشد.(8-15 درجه سابکول)
راهنمای دماهای کارکرد در کاربرد سردخانه
رنج های دمایی و راهنمایی که در ادامه می بینید، برای این شرایط مناسب است:
سردخانه ها، R-12 , R502 (دمای پائین و متوسط)، 46SCT سی و پنج درجه سانتیگراد
راهنما
- دمای گاز فریونی برگشتی به کمپرسور در شیر سرویس 1-10 درجه سانتیگراد ترجیح داده می شود. حداکثر دمای گاز برگشتی 18 درجه است.
- دمای قسمت سیم پیچ نزدیک کارتر: 26-51 درجه سانتیگراد
- دمای پائین تر از 26درجه سانتیگراد امکان برگشت مایع را ممکن می کند.
- دمای بالای 51 درجه سانتیگراد نشان دهنده کارکرد خیلی گرم کمپرسوراست: سوپرهیت خیلی بالا- فشار ساکشن خیلی پائین است- ولتاژ یا جریان نابالانس است ،روتور در استاتور کشیده میشود، بوش سمت موتور به دلیل برگشت مایع آسیب دیده است. گرفتن 3 دما درمحفظه موتور برای پیدا کردن نقطه هایی که روتور در آن نقطه با استاتور در تماس است نیاز است.
- دمای زیر سر سیلندر: 26-49 درجه سانتیگراد
- دمای زیر 26 درجه سانتیگراد می تواند نشانگر برگشت مایع باشد.
- دمای بالای 49 درجه می تواند نشانه پاره شدن واشر یا سوپاپ باشد.
- دمای کارتر در قسمت زیر سطح روغن: 38-54 درجه سانتیگراد(حداکثر 74 درجه)
- دمای زیر 38 درجه سانتیگراد می تواند نشانگر برگشت مایع باشد.
- دمای بالای 54 درجه می تواند نشانه پاره شدن واشر یا شکستن سوپاپ است.
- دمای گاز خط دیسچارج. این دما به فشار ساکشن / دیسچارج و مبرد است:
R-12 دمای متوسط 82-99 درجه
R-502 دمای متوسط 82-99 درجه
R-502 دمای پائین 93-121 ( حداکثر میزان مجاز 135 درجه )
- دماهای زیر محدوده حداقل بعد از 1 دقیقه از کارکرد کمپرسور بایستی اتفاق بیفتد.
- دمای بالای حداکثر محدوده کارکرد کمپرسور، نشانگر کارکرد خیلی گرم کمپرسور است و دلایل ممکنه زیر اتفاق افتاده است:
- ساکشن خیلی پائین است.
- کندانس خیلی بالاست. (مشکلات کندانس را بررسی کنید)
- سوپرهیت خیلی بالاست.
- خنک کننده سرسیلندر درست کار نمیکند(در کاربردهای دما پائین)
- موتور بیش از اندازه گرم شده (دمای موتور را بررسی کنید)
- سوپاپهای دیسچارج شکسته است، واشر پاره شده است.
- شیر اطمینان نشتی دارد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.
راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت اول
راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت دوم
راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت سوم
راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت چهارم
راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت ششم