چیلر تراکمی

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت پنجم

عیب یابی و تعمیر کمپرسور

چرا کمپرسورها خراب می­ شوند؟

راهنمای دماهای کارکرد در کاربردهای چیلر تراکمی و تهویه مطبوع

رنج دمایی و راهنماهای نشان داده شده در زیر برای شرایط زیر می­ تواند مناسب باشد:

1-سیستم­ های R-22

2-چیلر تراکمی و تهویه مطبوع (TXV)

3- دمای SCT از 90 تا 125 درجه فارانهایت

دیگر شرایط کاربرد در این راهنما ذکر نشده است.

  • دمای خط ساکشن 15-20 درجه بالاتر از دمای اشباع خط ساکشن
  • دمای قسمت سیم پیچ نزدیک به کارتر: 28-38 درجه سانتی گراد
  1. پائین­ تر از دمای 28 درحه سانتی­گراد، نشان دهنده برگشت مایع است.
  2. بالاتر از 38 درجه سانتی­گراد مشخص کننده کارکرد موتور در دمای بالاست.
  • سوپرهیت خیلی بالا
  • گاز ساکشن با سوپرهیت قابل قبول کافی نیست تا موتور را در بارهای کم خنک کند.
  • کشیده شدن روتور، بایستی دمای 3 نقطه محفظه موتور را اندازه گیری کرد تا نقطه کشیده شدن روتور در استاتور را پیدا کرد که به دلیل خوردگی بوش­ ها بروز می­ کند.

3-دمای قسمت زیری سرسیلندر: 30-52 درجه سانتی­ گراد است.

  1. زیر دمای 28 درجه سانتی گراد احتمال برگشت مایع پدید می­ آورد.
  2. دمای بالاتر از 52 درجه سانتی­ گراد می­ تواند نشان دهنده پاره شدن واشر سرسیلندر یا عمل کردن آنلودر باشد.
  • دمای کارتر بایستی بین 40-52 درجه باشد
  1. در زیر دمای 40 درجه سانتی گراد احتمال برگشت مایع وجود دارد.
  2. بالای دمای 52 درجه سانتیگراد نشان دهنده کارکرد کمپرسور در دمای بالاست- ممکن است علت بالا بودن سطح روغن باشد-
  • دمای گاز (دیسچارج) بین71 تا 93 درجه سانتی­گراد بایستی باشد.
  1. دمای زیر 71 درجه بعد از 1 دقیقه از شروع کارکرد نشان دهنده برگشت مایع است.
  2. دمای بالای 93 درجه سانتی گراد نشان دهنده کارکرد کمپرسور در دمای بالاست.
  • ساکشن خیلی پائین است.
  • کندانس خیلی بالاست. (مشکلات کندانسور را بررسی کنید)
  • سوپرهیت خیلی بالاست.
  • موتور بیش از اندازه گرم شده است. (دمای موتور را بررسی کنید)
  • سوپاپ­های دیسچارج شکسته و با واشر پاره شده است.
  • شیر اطمینان سرسیلندر نشتی دارد.(تنها در مدلهای 06LH-06E)
  • دمای خط مایع 8-15 درجه پائین­ تر از دمای اشباع کندانس بایستی باشد.(8-15 درجه سابکول)

راهنمای دماهای کارکرد در کاربرد سردخانه

رنج­ های دمایی و راهنمایی که در ادامه می­ بینید، برای این شرایط مناسب است:

سردخانه­ ها، R-12 , R502 (دمای پائین و متوسط)، 46SCT سی و پنج درجه سانتی­گراد

راهنما

  1. دمای گاز فریونی برگشتی به کمپرسور در شیر سرویس 1-10 درجه سانتی­گراد ترجیح داده می­ شود. حداکثر دمای گاز برگشتی 18 درجه است.
  2. دمای قسمت سیم پیچ نزدیک کارتر: 26-51 درجه سانتی­گراد
  3. دمای پائین­ تر از 26درجه سانتی­گراد امکان برگشت مایع را ممکن می­ کند.
  4. دمای بالای 51 درجه سانتی­گراد نشان دهنده کارکرد خیلی گرم کمپرسوراست: سوپرهیت خیلی بالا- فشار ساکشن خیلی پائین است- ولتاژ یا جریان نابالانس است ،روتور در استاتور کشیده می­شود، بوش سمت موتور به دلیل برگشت مایع آسیب دیده است. گرفتن 3 دما درمحفظه موتور برای پیدا کردن نقطه ه­ایی که روتور در آن نقطه با استاتور در تماس است نیاز است.
  5. دمای زیر سر سیلندر: 26-49 درجه سانتی­گراد
  6. دمای زیر 26 درجه سانتی­گراد می­ تواند نشانگر برگشت مایع باشد.
  7. دمای بالای 49 درجه می­ تواند نشانه پاره شدن واشر یا سوپاپ باشد.
  8. دمای کارتر در قسمت زیر سطح روغن: 38-54 درجه سانتی­گراد(حداکثر 74 درجه)
  9. دمای زیر 38 درجه سانتی­گراد می­ تواند نشانگر برگشت مایع باشد.
  10. دمای بالای 54 درجه می­ تواند نشانه پاره شدن واشر یا شکستن سوپاپ است.
  11. دمای گاز خط دیسچارج. این دما به فشار ساکشن / دیسچارج و مبرد است:

R-12 دمای متوسط 82-99 درجه

R-502 دمای متوسط 82-99 درجه

R-502 دمای پائین 93-121 ( حداکثر میزان مجاز 135 درجه )

  1. دماهای زیر محدوده حداقل بعد از 1 دقیقه از کارکرد کمپرسور بایستی اتفاق بیفتد.
  2. دمای بالای حداکثر محدوده کارکرد کمپرسور، نشانگر کارکرد خیلی گرم کمپرسور است و دلایل ممکنه زیر اتفاق افتاده است:
  • ساکشن خیلی پائین است.
  • کندانس خیلی بالاست. (مشکلات کندانس را بررسی کنید)
  • سوپرهیت خیلی بالاست.
  • خنک کننده سرسیلندر درست کار نمی­کند(در کاربردهای دما پائین)
  • موتور بیش از اندازه گرم شده (دمای موتور را بررسی کنید)
  • سوپاپ­های دیسچارج شکسته است، واشر پاره شده است.
  • شیر اطمینان نشتی دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت اول

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت دوم 

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت سوم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت چهارم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت ششم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت هفتم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت هشتم