چیلر تراکمی

تغییر مبرد از HFCF به HFC

تغییر مبرد از HFCF به HFC

تغییر مبرد از HFCF به HFC

1_ قانون اروپا

استفاده از مبردهای HCFC مطابق قانون از سال 2010 ممنوع شده است. مطابق با آئین نامه 2037 مبردهای HCFC نمی توانند در سردخانه ها و چیلرهای تراکمی به کار روند. در نتیجه در مواردی تغییر مبرد از HFCF به HFC انجام می‌شود. 

سازنده های کمپرسور مانند کوپلند، کمپرسورها را با روغن پلی استر POE شارژ می کنند. که توانایی کارکرد با مبرد (R22) HCFC و همچنین HFC مانند R-404A ، R-407c یا R-134a را دارا است. در ادامه نکاتی برای تعویض گاز و روغن ذکر شده است.

2_ نکاتی که بایستی در نظر گرفت

  • تغییر گاز سیستم برای تمام کمپرسورها امکانپذیر نیست برای مثال برند کوپلند یا پرست کولد تولیدی قبل از 1980 امکان تعویض گاز وجود ندارد و این به دلیل عدم سازگاری یا عایق های سیم پیچ است.
  • برای مثال شرکت امرسون روغن های پلی استری را برای کارکرد با HFC معرفی میکند که شامل Mobil EAL Arctic 22cc یا EMKARATE RL 32-3MAF است.
روغن های معدنی مانند 3GS را نمی‌توان با مبردهای HFC به کار برد.
  • در حالت کلی پیشنهاد می‌شود مبرد R22 با R407c تعویض شود. که دارای فشارها و راندمان مشابه است. برای کاربردهای دما متوسط و پائین می توان از مبرد R404A استفاده کرد. و بایستی احتیاط‌های زیر را در نظر گرفت:
  • رگلاتورهای فشار مانند شیرهای EPR ممکن است نیاز باشد ریست شوند. فشارهای R407c نسبت به R22 در دماهای کندانس طبیعی بالاتر است. کنترل های ایمنی مانند سوئیچ های فشار بالا و پائین ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند.
  • زمانی که اندازه گیری یا تنظیم سوپرهیت TEV بعد از تعویض با R407c انجام می‌شود، بایستی جداول فشار نقطه شبنم استفاده شود.
  • سیستم هایی که از R407c استفاده می‌کنند ممکن است دارای افت فشار بالاتری نسبت به R22 باشد. فشار کارکرد شیرهای برقی و رگلاتورهای فشار را برای کاربرد درست از کاتالوگ‌ها بررسی کنید.
  • فیلتر درایرها بایستی تعویض شوند و در صورت نیاز سایدگلس‌ها نیز تعویض شوند.
  • روغن‌های پلی استر POE جاذب قوی رطوبت هستند. و به سرعت رطوبت را از هوا (زمانی که در ظرف باز باشد) جذب می‌کنند. و در هنگام اضافه کردن روغن به کمپرسور بایستی دقت صورت گیرد. همچنین قابلیت حمل ذرات خارجی زیادی در سیکل تبرید دارند. که ممکن است به کمپرسور آسیب زند و استفاده از فیلتر ساکشن پیشنهاد می‌شود.

3_دستورالعمل تغییر مبرد از HFCF به HFC

  • زمانی که روغن‌های معدنی را به روغن‌های پلی‌استر تغییر می دهیم، حداکثر میزان روغن معدنی باقی مانده %5 است. برای سیستم‌هایی که از مبدل‌های صفحه‌ای استفاده می‌کنند، روغن معدنی اضافه می‌تواند باعث گرفتگی مبدل حرارتی شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود بیشتر از 1% روغن معدنی در سیستم‌هایی که از این نوع سطوح انتقال دما استفاده می‌کنند، روغن در سیستم وجود نداشته باشد. میزان روغن باقی مانده را می‌توان با یک ریفرکتومتر اندازه‌گیری کرد.
  • قبل از راه‌اندازی سیستم تغییر داده شده، سیکل بایستی تست نشتی شود. تمام نشتی‌ها بایستی قبل از اضافه کردن مبرد جدید، گرفته شوند. همچنین سوپرهیت در ورودی کمپرسور، فشار دیسچارج، فشار ساکشن و نسبت تراکم بررسی شود.
  • کمپرسور حداقل 30 دقیقه تحت شرایط پایدار راه اندازی کنید. تا هر مقدار روغن که امکان دارد به کمپرسور بازگردد.
  • برای کمپرسورهای هرمتیک از قبیل کمپرسورهای اسکرال، روغن را از کمپرسور و مبرد از سیستم خارج کنید. روغن کمپرسور را اندازه گیری (لیتر) کنید.
کمپرسورهای هرمتیک
  • برای کمپرسورهای هرمتیک، محتاطانه روغن کارتر را خارج کنید. روغن خارج شده بایستی برابر روغن شارژ شده توسط کارخانه باشد. که از پلاک یا کاتالوگ کمپرسور بدست می‌آید.کمپرسور را دوباره با مبرد HCFC و روغن پلی استر راه‌اندازی کنید. پروسه را تکرار کنید تا 5% روغن معدنی باقی بماند.
  • همچنین پیشنهاد می‌شود تست اسید روغن کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک انجام شود.
  • سیستم‌هایی که دارای جداکننده روغن، ریسیور روغن، فلوتر روغن و اکومولاتور خط ساکشن هستند بایستی دارای محل تخلیه روغن باشند. پیشنهاد می‌شود خط ساکشن، خط مایع و کویل اواپراتور توسط مواد شستشو دهنده و نیتروژن خشک تمیز شود. میزان مشابه روغن کشیده شده، روغن پلی استر به کمپرسور اضافه کنید. و سیکل تبرید را تا 0.22torr/0.3mbar یا کمتر وکیوم کنید.
  • شارژ گاز با مبرد جدید را انجام دهید که تقریبا 80% مقدار مبرد خارج شده از سیکل است. زمانی که مبردهای HFC را شارژ می‌کنید، پیشنهاد می‌شود که شارژ مایع انجام شود. دقت کنید به کمپرسور آسیب نرسد.
  • سیستم را راه اندازی کنید. شرایط کارکرد را رکورد بگیرید. با مقایسه با شرایط کارکرد، روغن را عوض کنید. قطع نظر از مبرد مورد استفاده، نسبت تراکم بایستی شبیه به فشارهای اندازه‌گیری شده قبلی (نسبت‌های قبلی) باشد. همچنین رنگ سایدگلس خط مایع را به جهت وجود رطوبت بررسی کنید.
  • روغن را دوباره چک کنید و مطمئن شوید حداکثر 5% روغن، معدنی است. در صورتی که میزان بیشتر از 5% باشد بایستی روغن و مبرد از سیکل خارج شود. تا اینکه 5% روغن معدنی باقی بماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *