تاسیسات

انواع سوختن سیم پیچی ها

انواع سوختن سیم پیچی ها

خیلی از سیم پیچی ها به علت به دلایل مربوط به عدم روغن کاری مناسب می سوزند. اما خیلی از آنها در حالتی می سوزند که نشانه مکانیکی واضحی برای پیدا کردن علت وجود ندارد.

چند گونه از سوختگی ها در زیر آمده است:

  • سوختگی کلی- کل سیم پیچی خیلی داغ شده و یا می سوزد. این پدیده می تواند به علت مشکلات ولتاژ، عدم خنک کاری مناسب موتور و یا عوامل ناشناخته باشد.
  • از دست دادن یک فاز- از دست دادن یک فاز و گرم شدن شدن موتور از عواقب این قضیه است. با از دست دادن یک فاز سبب می شود دو فاز دیگر جریان زیادی بکشند.
  • نصف سیم پیچی بسوزد- این سوختگی زمانی اتفاق می افتد که از 2 کنتاکتور استفاده شود و یکی از کنتاکتورها مشکل داشته باشد.
  • سوختن لکه ای- در این نوع سوختگی، اتصال کوتاه بین سیم پیچی ها اتفاق می افتد، بین سیم ها و یا اتصال به بدنه. آسیب در یک نقطه اتفاق می افتد. آلودگی، تغییرات ولتاژ ویا دلایل ناشناخته از مواردی هستند که باعث این نوع سوختگی می شوند.
  • سوختن سیم پیچی راه انداز- تنها در سیم پیچ های تک فاز اتفاق می افتد. جریان اضافی در سیم پیچ راه انداز زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در یکی از اجزای راه انداز وجود داشته باشد. سیم کشی اشتباه و یا اضافه بار می تواند از عوامل این سوختگی باشد.
  • از دست دادن یک فاز اولیه- نتیجه از دست دادن یک فاز انتقالی از ستاره به مثلث است.

چند نمونه از سوختن سیم پیچی های 3 فاز و دلایل ممکنه

شکل های 1 و 2 نقص در یک فاز است. شکل یک اتصال ستاره موتور است و شکل دو اتصال مثلث موتور است. از دست دادن یک فاز نتیجه از دست رفتن ولتاژ یک فاز موتور است. سوختگی شکل دو نیز نتیجه از دست دادن یک فاز اتصال اولیه ستاره است.

    اشکال ۳ تا ۸ نشان دهنده از دست رفتن شارلاک سیم پیچ است. این موارد در مواردی از قبیل آلودگی، خراش یا ساییدگی، لرزش یا تغییرات ولتاژ بوجود می آید. شماره ۳ اتصال فاز به فاز است، شماره ۴ اتصال پهلو به پهلو است، شماره ۵ اتصال کلاف است، شماره ۶ اتصال به لبه شیار است، شماره ۷ اتصال به شیار است و شماره ۸ اتصال کوتاه را نشان می دهند.

   شکل ۹ نشان می دهد که از بین رفتن شارلاک یکی از فازها به دلیل داغ شدن بوده است. این اتفاق معمولا به دلیل نامتعادل بودن ولتاژ اتفاق می افتد. عدم تعادلی به میزان ۱% در ولتاژ سبب عدم تعادل ۶ تا ۱۰ درصدی در جریان می گردد. حداکثر میزان عدم تعادل ولتاژ ۲ درصد می باشد و حداکثر عدم تعادل در جریان ۱۰ درصد می باشد. شکل ۱۰ نشان دهنده از بین رفتن کل سیم پیچی است که به دلیل گرم شدن اتفاق می افتد. البته این اتفاق می تواند به دلیل نقص در خنک کاری کمپرسور،ولتاژ بالا یا پایین و یا بار زیاد کمپرسور نیز اتفاق بیفتد.

شکل ۱۱ نشان دهنده سوختگی شدید تمام سه فاز و آسیب روتور به دلیل گرم شدن بیش از حد است.این اتفاق معمولا به دلیل قفل شدن روتور و کار نکردن محافظ های کمپرسور اتفاق می افتد (ترمیستورها). شکل ۱۲ احتمالا به دلیل نوسان ولتاژ اتفاق افتاده است.

مشاهده فیلم مربوط در یوتیوب

1 نظر در “انواع سوختن سیم پیچی ها

  1. احمد حلوانی گفت:

    یک سال پیش دریل چکشی رونیکس خریداری کردم دقیقا بعد از اتمام ضمانت سیم پیچ بالشتک دریل از کار افتاد وختی برای تعمیر بردم گفتند بالشتک سوخت است در حالیکه نباید دریل رونیکس یکسال عمر داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *