چیلر تراکمی

اصول اولیه کمپرسور اسکرو

اصول اولیه کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو وسیله ای با قابلیت جابجایی مثبت است. که این امر را با استفاده از دو روتور پیچی نر و ماده با تلورانس کمی بر روی یکدیگر حرکت می کنند انجام می دهد. که دارای یک ورودی و یک خروجی است.

انواع کمپرسورهای اسکرو

کمپرسورهای اسکرو می توانند از دو پیچ مارپیچ حلزونی و یا یک پیچ تشکیل شوند. می توانند با الکتروموتور کار کنند(باز) یا نیمه بسته و یا بسته باشند. در مجموع این کمپرسورها را می توان اویل فلودد یا غوطه ور در روغن نامید. و همچنین انواعی از این کمپرسورها بدون روغن(خشک) کار می کنند. کمپرسورهای اسکرو در رنج وسیعی از کاربردها به کار گرفته می شوند. اما یکی از مهمترین کاربردهای آنها در صنعت تهویه مطبوع و هوای فشرده است.

کمپرسور اسکرو چگونه کار می کند؟

کمپرس کردن نتیجه حرکت پیچ های نری و مادگی بر روی هم و به دلیل تلورانس کم، فشرده کردن گاز در طول حرکت پیچ است. وقتی پیچ می چرخد گاز در بین پیچ ها تله می شود و مجبور است در طول حرکت پیچ حرکت کند. برای درک بهتر روش کار کمپرسور اسکرو شکل های زیر را می توان بررسی کرد. که پروسه کمپرس کردن کمپرسور سیلندر پیستونی را با کمپرسور اسکرو مقایسه کرده است.

در خارج کمپرسور اسکرو چه داریم؟

اتصالات زیادی در قسمت خارجی پوسته کمپرسور به کمپرسور وصل می شود. اتصالات استانداردی از قبیل تزریق روغن، شیر انبساط، اکونومایزر و سنسورهای مختلف که برای به حرکت در آوردن کمپرسور و اسلاید ولو به آنها نیاز است.

درون کمپرسور اسکرو چه چیزی است؟

برخلاف کمپرسورهای سیلندر پیستونی(رفت و برگشتی)، اجزای داخلی کمپرسورهای اسکرو بسیار محدود است. اجزای اصلی کمپرسور اسکرو در زیر آمده است:

بلبرینگ های کمپرسور اسکرو:

همانطوری که گاز در طول روتور فشرده می شود، روتور نیروهای شعاعی و محوری را به اطراف خود وارد می کند. برای نگه داشتن روتور در موقعیت خود از دو نوع بلبرینگ استفاده می شود. که شامل بلبرنگ با ساچمه های گرد و رولبرینگ می باشد.

پیستون بالانس کننده کمپرسور اسکرو:

همانطوری که قبلا ذکر شد، بلبرینگ بر روی روتور نصب می شود. تا روتور از حرکت شعاعی و محوری روتور جلوگیری کند. هر چه بار یا حجم گاز بیشتر شود، نیروی وارده به بلبرینگ ها نیز بیشتر می شود. برای کمک به خنثی سازی نیروهای محوری وارد شده بر بلبرینگ، از یک پیستون بالانس کننده که بر روی روتور نصب می شود استفاده می کنند. وظیفه پیستون افزایش طول عمر بلبرینگ هاست.

به صورت معمول پیستون از دو قسمت تشکیل شده است. که یک پیستون متحرک و یک دنباله پیستون ثابت است. پیستون معمولا در قسمت بیرونی پر پیچ وخم یا با رینگ به کار برده می شود. تا گاز بندی را حفظ کند. روغن با فشار بالا به قسمت پیستون وارد می شود. و باعث یک نیروی معکوس به روتور می شود. نصب پیستون بر روی مارپیچ نری یا مادگی یا هر دوی آنها وابسته به سازنده کمپرسور اسکرو می باشد.

هوابندی شفت:

در مواردی که طراحی به صورت اپن یا باز است, بایستی گازبندی مناسب برای جلوگیری از نشت روغن از اطراف شفت صورت گیرد. برای این کار از سیل های باجنس کربن و فلزات سخت استفاده می کنند. معمولا نوع مبرد و نوع کاربرد آن در سیستم تراکمی مشخص کننده نوع سیل مورد استفاده است.

درصد بسیاری از موارد استفاده از سیل کربن به همراه فلزات سخت رواج دارد. کربن می تواند ثابت بوده و همراه روتور نچرخد. و به روتور در حال چرخش متصل باشد. از آنجایی که شفت در روغن غوطه ور است مقدار ناچیزی نشت روغن را می توان نادیده گرفت. همچنین می توان از سیل های دوپشته ای استفاده کرد. که احتمال کوچکترین نشتی به اتمسفر را از بین می برد.

[cz_image fx_hover=”cz_image_fade_to_left” css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_31397″ image=”6702″][/cz_image]

[cz_image fx_hover=”cz_image_fade_to_left” css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_87932″ image=”6701″][/cz_image]

کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو:

روشهای زیادی برای کنترل ظرفیت وجود دارد که در کمپرسورهای اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد. بعضی از آنها شامل:

  • اسلاید ولو که دیسچارج کمپرسور اسکرو را کنترل می کند.
  • اسلاید ولو که دیسچارج کمپرسور اسکرو و نسبت حجم را کنترل می کند.
  • اسلاید ولوی که دیسچارج کمپرسور را کنترل نمی کند.
  • شیرهای توپی و
  • درایو دور متغییر

نسبت حجم(Vi)

در کمرسورهای سیلندر پیستونی، سوپاپ دیسچارج زمانی باز می شود. که فشار داخل سیلندر از فشار بالای سوپاپ بیشتر باشد. کمپرسورهای اسکرو فاقد سوپاپ دیسچارج هستند. بنابراین پورت دیسچارج مشخص کننده حداکثر فشار قبل از آزاد شدن فشار به لوله دیسچارج کمپرسور است.

زمانی که یک کمپرسور اسکرو را روشن می کنیم. بایستی نسبت حجم داخلی کمپرسور را به نسبت حجم سیستم در نظر بگیریم. تراکم حجم گاز تله شده در ساکشن (Vs) به گاز تله شده باقی مانده در کمپرسور برای آزاد شدن به فشار لوله کشی دیسچارج (Vd) را نسبت حجم می نامند. Vi بیان کننده نسبت فشار کمپرسور است.

بنابراین:  Vi = Vs/Vd

اواپراتور تعیین کننده فشاری است که به ساکشن کمپرسور وارد می شود. و خروجی کمپرسور مشخص کننده فشاری است که کمپرسور آزاد می کند.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *