چیلر تراکمی

اسیدهای مبرد و اسیدی شدن روغن

اسیدهای مبرد و اسیدی شدن روغن

اسیدهای مبرد و رفع مشکل آن

همه ما می دانیم که وجود و گسترش اسید ها در سیکل چیلرهای تراکمی، سردخانه ها و هیت پمپ ها باعث کاهش طول عمر کمپرسور و گاز فریونی می شود اما این اسیدهای مبرد چگونه شکل می گیرند و به چه سرعتی می توانند باعث سوختن سیم پیچ کمپرسور شوند؟

ابتدا متذکر می شویم که اسیدها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی مواد موجود در سیکل تبرید، روغن های تبرید و ناخالصی ها بوجود می آیند. افزایش دما می تواند پایداری گازهای فریونی (مبرد) را از بین ببرد و باعث تولید اسیدهای مبرد شود. این اتفاق می تواند ناشی از کارکرد نامناسب از فبیل خرابی فن کندانسور و یا گرفتگی و کثیف بودن مسیرهای گذر هوا باشد. بررسی اسید یکی از نکات پایه نگهداری از سیکل تبرید است که پیشنهاد می شود قبل از سوختن سیم پیچ کمپرسور انجام شود. بعد از سوختن سیم پیچ، تمیز کردن سیکل تبرید بسیار سخت تر است.

تمیز کردن آلودگی اسید

اگر سیم پیچی کمپرسور نسوخته باشد و روغن به شدت اسیدی شده است. اگر تمام اسید پاک نشود، افزایش سطح اسید باعث حمله به کمپرسور و سوختن سیم پیچ می شود. تمیز کردن آلودگی اسید ناشی از سوختن سیم پیچ شامل تعویض روغن و گاز برای کاهش سطح اسید است. همچنین فیلتر درایر نیز بایستی تعویض گردد. متاسقانه مقدار زیادی روغن اسیدی در سیستم باقی می ماند. تجربه و تحقیق نشان می دهد که اسید باعث کاهش طول عمر کمپرسور جدید می شود زیرا اسید موجود در سیکل باعث افزایش سرعت اسیدی شدن روغن جدید اضافه شده می شود.

یک دستورالعمل پیشنهادی اضافه کردن فیلتر خط ساکشن برای تله شدن اسیدهای موجود در سیستم قبل از ورود به کمپرسور است. هدف این فیلتر درایر نگه داری اسید  و ذرات موجود در سیکل و عاری نگه داشتن کمپرسور از آلودگی ها است بنابراین فیلتر بایستی تا آنجا که ممکن است نزدیک کمپرسور نصب شود.

بایستی روش هایی را برای پاک کردن و یا فلاش کردن اسیدهای باقی مانده در سیستم انجام داد. (توجه کنید که جمله می گوید پاک کردن و یا فلاش کردن نه خنثی کردن). بعضی از تکنسین ها تصور می کنند که اضافه کردن ماده ای خارجی (که به فرم واکنش شیمیایی باعث خنثی شدن می شود) می تواند مشکلات اسیدی شدن را حل کند. اما چنین واقعیتی وجود ندارد. تنها معدودی مواد اضافه شونده( ادیتیو) وجود دارد. که به ما کمک می کنند و نه رفع کامل مشکلات.

پسماندهای مایع

به خاطر داشته باشید که هر واکنش خنثی سازی بایستی قوانین شیمی را دنبال کند اسید و مواد خنثی کننده به فرم نمک و آب در می آیند. نمک که خورنده فلز است که در سیستم باقی می ماند و باعث خوردگی قطعات و گرفتگی مسیرهای کوچک می شود. (مانند مسیرهای تغذیه روغن و شیرهای انبساط). همانطوری که می دانیم، هر واکنش خنثی سازی باقی مانده ای نیز دارد. هر چند بعضی سازنده ها محصولاتی ارایه می دهند که دارای پسماند مایع (به جای پسماندهای جامد) است.

این بهترین راه حل نیست. اضافه کردن مواد خارجی برای تولید نمک هایی به فرم مایع خورنده و بنابراین پتانسیل آسیب وجود خواهد داشت. در مجموع، نمک ها باعث گرفتگی مسیرهای مختلف می شوند. چرا بایستی فردی موادی را به سیکل تبرید اضافه کند که مشکلی حل شود و مشکلات دیگری به وجود آید؟ جواب تجاری است (نه مهندسی) …..

اگر شما تصور می کنید این کار بد است، خوب بعضی از سازنده ها، تولید پسماندها را حین خنثی سازی رد می کنند. چگونه این حرف درست است؟ هر واکنش شیمیایی دارای محصولی است؟ ساده ….

نمک های جامد نامحلول

نمک های جامد نامحلول یکی از مشکلات این ادیتیوها هستند که از اصول شیمی است که در دوران راهنمایی و دبیرستان به ما یاد داده شده است. هر خنثی کننده دارای محصولی است که معمولا آب و نمک است که ما علاقه به وجود آن در سیکل تبرید نداریم.

بنابراین چگونه با مشکل اسیدهای مبرد برخورد کنیم؟ فیلتر درایرها بهترین راه برای پاک کردن اسید و یا رطوبت در سیکل هستند. زمانی که رطوبت یا اسید در سیکل وجود داشته باشد، نیاز به تعویض دارند. اولین خط دفاعی در برابر مشکلات اسید، فیلتر درایرها هستند. هر فردی که به شما گفت می تواند اسید را خنثی کند و نیازی به تعویض فیلتر درایر نیست، درکی از تکنولوژی تبرید تراکمی ندارد.

درایرها به خوبی اسید را پاک می کنند هر چند بیشتر اسید در خط مایع توسط گردش روغن (سیرکوله شدن کمتر از2% روغن) در سیستم از فیلتر عبور می کند. اگر سطح اسید بالا باشد، سیم پیچ قبل از عبور روغن کافی از فیلتر درایر می سوزد. هر چند با یک جدا کننده روغن، مقدار کمتری روغن نیز از فیلتر درایر عبور می کند.

مثال:

برای مثال تست ها نشان می دهد (گاز R-22 ، کمپرسور هرمتیک و یک فیلتر درایر نو و مقدار اسیدیته 133ppm) که کمپرسور برای 32 ساعت پیوسته کار کرد و اسیدیته تا 45% و تا 74ppm کاهش یافت. این اتفاق خوب است اما بایستی توجه کرد که قبل از سوختن کمپرسور بایستی میزان اسیدیته کاهش یابد.

به وضوح می بینیم بدون روشی برای فلاش کردن اسید به فیلتر درایر، کمپرسور خواهد سوخت (ناشی از افزایش سطح اسید) قبل از آنکه فیلتر درایر بتواند تمام اسید روغن کمپرسور را پاک کند (حتی با یک فیلتر درایر جدید) .

برای مشاوره می توانید با کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *