چیلر تراکمی

پکیج کولر تراکمی

پکیج کولر تراکمی

پکیج کولر تراکمی

در این متن در مورد یکی از تجربیات در مورد یک پکیج کولر تراکمی 3 تن که اعلام خرابی داده بود، صحبت می کنیم.

ابتدا کل سیستم را بررسی کردم و این موضوع به ذهنم رسید که همه چیز مرتب است اما مشتری از عدم راندمان پکیج کولر شکایت داشت و هوا نیز خیلی گرم نبود(29 درجه سانتی گراد) ابتدا احساس کردم شاید ساکشن به اندازه کافی خنک نیست بنابراین با ترمومتر لیزری دمای خط ساکشن را نگاه کردم، دما 15.5 درجه بود. احساس کردم این دما زیاد است پس تصمیم گرفتم با افزایش فشار کندانسور، دمای ساکشن را پایین بیاورم.

جلوگیری از گردش هوا از روی کندانسور باعث افزایش فشار کندانسور می شود. این عمل باعث عدم برگشت مبرد می شود و اکسپنشن میزان مناسب مبرد را دریافت می کند. این تصویر حالت شرایط طبیعی را نشان می دهد.

بعد از محدود کردن جریان هوا، هوای خروجی از کندانسور گرم شد و صبر کردم تا همه چیز یکنواخت شود و دماسنج دمای 12.7 درجه را نشان داد و با چیزی که من انتظار داشتم تفاوت داشت.

بستن گیج به سیستم

بعد تصمیم به بستن گیج به سیستم گرفتم و فشار قسمت فشار بالا 275 psig با کندانسور محدود بود و فشار قسمت فشار پایین 51 psig. متوجه شدم که فشارها درست نیستند و دمای ساکشن برای فشار 51 psig برابر 12.7 درجه سانتی گراد بود و لازم به ذکر است مبرد مورد استفاده در پکیج کولر تراکمی R-22 بود.

مشکل کجاست؟

از خودم پرسیدم فشار سیستم بالا نرفت، با فشار بالای 275 psig بایستی فشار ساکشن 70 psig باشد اما فشار بالا نرفت؟

سوپرهیت در این شرایط چقدر است؟

با کندانسوز محدود شده 28 بود. فشار ساکشن پایین بود، سوپرهیت برای فشار طبیعی قسمت فشار بالا برای یک روز نیمه گرم بالا بود. علائم قسمت فشار پایین سیستم، شارژ کم گاز را نشان می داد.

حال از خودم پرسیدم چی کار باید بکنم؟

باخودم گفتم: بایستی گاز شارژ کنم.

دماسنج اینفرارد یا لیزری که با آن می توانید دماهای مختلفی را برای درک وضعیت چیلر مشخص کنید.

علائم قسمت فشار پایین، شارژ کم و طبیعی برای قسمت فشار بالا بود. می توانیم موارد دیگری را هم برای کمبود فشار قسمت ساکشن نام ببریم؟

کیپ شدن لوله مویی می تواند باعث کم شدن ورود مبرد به اواپراتور شود.

همیشه دنبال دلایل بوجود آمدن یک مشکل در سیستم باشید.

آیا دلیل دیگری هم می تواند وجود داشته باشد؟

لوله مویی بایستی مبرد مایع با کیفیت را دریافت کند تا بتواند به درستی اواپراتور را تغذیه کند.

اما این سیستم دارای ساید گلس نبود ونتوانستم خط مایع را چک کنم.

اما دمای خط مایع چقدر بایستی باشد؟ با دماسنج دمای خط مایع را چک کردم.

دمای مایع مبرد ورودی به فیلتر درایر 43 درجه و دمای خروجی 37 درجه بود. وقتی افت دما در فیلتر درایر چیلر را مشاهده می کنید بایستی متوجه شوید که افت فشار در فیلتر درایر بروز می کند و فیلتر درایر در برابر جریان مبرد مقاومت می کند.

با دماسنج دمای ورود و خروج از فیلتر درایر را بررسی کردم و مطمئن شدم که افت فشار و دما در فیلتر درایر اتفاق می افتد و به این نتیجه رسیدم که فیلتر درایر کیپ شده است. البته این کار را نیز شما می توانید با دست نیز امتحان کنید اما توجه کنید که امتحان این مساله با دست ممکن است خطای زیادی را داشته باشد.

تعویض فیلتر درایر

بعد از آن به مشتری توضیح دادم که فیلتر درایر کیپ شده و برای کمپرسور سخت است تا بتواند گاز را در سیستم بچرخاند. سپس با استفاده از ریکاوری گاز سیستم را جمع کردم و فیلتر درایر را نیز تعویض نمودم. و دوباره شارژ گاز را انجام دادم و سیستم را با کندانسور با جریان نامناسب چک کردم. میزان سوپرهیت 12 درجه بود و فشار قسمت فشار بالا 278 psig بود. دمای کندانس 51 درجه سانتی گراد بود و دمای خط مایع 45 درجه و سابکول 12 درجه بود. پکیج کولر انبساط مستقیم درست کار می کرد.

گیج را جدا کردم و مثل همیشه تست نشتی را انجام دادم و نکته جدیدی را یاد گرفتم.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.