چیلر تراکمی

کمپرسورهای نیمه بسته دیسکاس کوپلند ، قسمت اول

کمپرسورهای نیمه بسته دیسکاس کوپلند

کمپرسورهای نیمه بسته دیسکاس کوپلند

جزوه آموزشی کمپرسورهای نیمه بسته دیسکاس کوپلند

این دستورالعمل تنها برای کمپرسورهای نیمه بسته دیسکاس کوپلند تولیدی بعد از تاریخ 01 آوریل 1991 معتبر می باشد.

ساختار

هر کمپرسور دارای 4 فنر پایه رنگ شده است. این فنرها به کمپرسور اجازه می دهند تا در هنگام راه اندازی و توقف حرکت داشته و از انتقال لرزش به پایه کمپرسور در هنگام راه اندازی و توقف حرکت داشته باشد. و از انتقال لرزش به پایه کمپرسور در هنگام کارکرد جلوگیری کنند.
بعضی اوقات یک کمپرسور بدون فنر پایه نصب می شود که این امر بنا به تصمیم نصب کننده کمپرسور است. برای اطمینان از روغنکاری قطعات، کمپرسور باید در هر دو محور به صورت افقی نصب شود.

در کمپرسورهای دوقلو از لاستیک های مخصوص ضربه گیر استفاده می شود. که در صورت نیاز به جذب زیاد ارتعاشات، می توان از دو عدد لاستیک ضربه گیر استفاده کرد.
هر سر سیلندر دارای در پوش 1/8 اینچ برای اتصال سوئیچ کنترل فشار بالا (پرشر فشار کنترل فشار بالا) است. که باید قبل از راه اندازی و در مدار آوردن کمپرسور، کالبیره شود.

محافظ اورلود دارای ولتاژ اسمی 240_200 است.

مشخصات پایه کمپرسورهای کوپلند

یک شیر اطمینان در کمپرسورهای تک مرحله ای ظرفیت بیشتر از 50 متر مکعب بر ساعت دارد که وابسته به اختلاف فشار30.0 bar ~ است.
حداکثر فشارهای کارکرد قسمت فشار بالا (HP 28.0 bar) قسمت فشار پائین (LP 22.5 bar (استاتیک)).

کمپرسور D3D دیسکاس کوپلند با مدولود و کمپرسور D8D کوپلند

خنک شوندگی داخلی کمپرسور تمام کمپرسورهای دیسکاس توسط گاز ساکشن ورودی به موتور خنک می شوند.
خنک شوندگی خارجی کمپرسور بنا به نوع کاربرد، بعضی از کمپرسورها نیاز به یک فن اضافی که بر روی سرسیلندر نصب می شوند، دارند.
خنک کردن مورد تقاضا (Demand Cooling) یا دیمند کولینگ به این معناست که مبرد مایع بر اساس تقاضا تزریق می شود. اگر نیاز به سیستم دما پائین با مبرد R22 باشد، کمپرسورهای زیر را می توان با سیستم Demand Cooling به کار برد:
پنجمین کاراکتر برای کمپرسورهای D4D و D6D باید بزرگتر یا مساوی 3 باشد. و برای D3D باید بزرگتر یا مساوی 4 باشد.

روغن های تبرید

تمام کمپرسورهای جدید که از روغن استر (ester oil) استفاده می کنند، می توانند از گاز فریونی R_22 نیز استفاده کنند.
شرکت کوپلند روغن های تبرید زیر را برای کمپرسورهای خود تائید می کند:
روغن های استر (ester oil) برای مبردهای R134a، R407c و R404A /R507
Emkarat RL32CF (شارژ اصلی توسط شرکت کوپلند که می توان برای کمبود روغن نیز از آن استفاده کرد)
EAL Arctic 22cc (برای تنطیم یا شارژ مجدد استفاده می شود) میزان کم کمبود شارژ روغن را می توان با ICI Emkarat RL325 جبران کرد.
روغن های معدنی (mineral oils) برای گاز فریونی R_22 استفاده می شود.

نمودار قابلیت جذب رطوبت روغن های تبرید

نمودار قابلیت جذب رطوبت دو روغن Arctic 22cc و روغن معدنی را نشان می دهد. (جذب رطوبت به ppm در دمای 25 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 50% است).
مبردهای HFC تنها باید با روغن های پلی استر استفاده شوند. که معمولا با نام روغن های استر شناخته می شوند. روغن استر به رطوبت حساس بوده و قابلیت جذب رطوبت بالایی دارد. این حساسیت باعث تحت تاثیر قرار دادن پایداری شیمیایی روغن می شود. استفاده از فیلتر مناسب که باعث کاهش سطح رطوبت روغن به کمتر از 50ppm می شود، ضروری است. بعد از 48 ساعت از راه اندازی می توانید اندازه گیری را انجام دهید. در هنگام استفاده از روغن های استر دقت در عدم تماس این روغن ها با هوای آزاد دارای اهمیت است.

پمپ های روغن

کارکرد پمپ های روغن مورد استفاده در کمپرسورهای دیسکاس کوپلند وابسته به جهت چرخش نیست. و امکان استفاده از کنترلرهای ایمنی روغن OPS1 و SENTRONIC و یا پرشر سوئیچ روغن وجود دارد.

پرشر سوئیچ روغن کمپرسور کوپلند

پرشر سوئیچ روغن زمانی که اختلاف فشار خروجی پمپ روغن و کارتر کمپرسور خیلی پائین باشد، مدار را قطع می کند. کنترل کننده فشار روغن باید به درستی تنظیم و نصب شود. در صورتی که اختلاف فشار روغن به پائین تر از حداقل مقدار قابل قبول برای کمپرسور برسد، پرشر سوئیچ کمپرسور را بعد از 120 ثانیه خاموش می کند.

گردش روغن

برگشت روغن با گاز ساکشن و با گذر فیلتر ساکشن و جدا شدن روغن از گاز در محفظه موتور انجام می شود. روغن جداشده از گاز در قسمت سیم پیچ از طریق یک شیر اطمینان فشار بین قسمت حوضینگ سیم پیچ و کارتر کمپرسور به کارتر باز می گردد. این شیر در زمان راه اندازی کمپرسور بسته است تا اختلاف فشار بین قسمت سیم پیچ کمپرسور و کارتر افزایش یابد که این کاهش فشار کارتر در یک زمان مشخصی اتفاق می افتد.

این عدم کاهش سریع از فوم (کف) شدن روغن و ترکیب روغن و مبرد که به دلیل کاهش فشار سریع است، جلوگیری می کند. شیر تا زمان متعادل شدن فشار توسط شیر ونت کارتر باز نمی شود. این شیر دوم بین کارتر و قسمت سرسیلندر قرار دارد. این شیر اختلاف فشار را بوسیله یک سوراخ کوچک در وسط صفحه شیر کاهش می دهد. بنابراین این پروسه آرام تقلیل فشار کارتر کمپرسور، از فوم شدن روغن کمپرسوردر کارتر جلوگیری می کند.

سطح روغن کمپرسور کوپلند

سطح روغن بهینه باید زمانی که سیکل تبرید متعادل می شود، بررسی گردد و مطابق با شکل زیر میزان سطح روغن تطبیق داده شود. همچنین در 10 ثانیه اول خاموشی کمپرسور نیز می توان سطح روغن را بررسی کرد. برای کمپرسورهای D4D…………D8D سطح بالاتر روغن زمانی که از رگلاتور روغن استفاده می شود مورد قبول است. زیرا جداکننده روغن از گردش روغن اضافی در سیکل جلوگیری می کند.

 سطح روغن در کمپرسورهای کوپلند سری D

فشار روغن کمپرسور کوپلند

فشار روغن طبیعی بین 1.05 و 4.2 bar بیشتر از فشار کارتر کمپرسور است. فشار روغن خالص (NET) را می توان با اتصال دو گیج به کارتر و خروجی پمپ روغن اندازه گیری کرد که این فشار از تفاضل دو فشار اندازه گیری شده بدست می آید.
در شرایط کارکرد غیر طبیعی (برای مثال گرفتگی فیلتر ساکشن)، فشار اندازه گیری شده در شیر سرویس ساکشن ممکن است با فشار کارتر تفاوت زیادی داشته باشد.

راه اندازی کمپرسور

کمپرسور باید مطابق با اطلاعات تکنیکی و دقت در وصل بودن تمام کنترل کننده ها و توجه به محدوده مجاز کاری کمپرسور در مدار قرار گیرد. کمپرسور نباید به هیچ عنوان در محدوده ای خارج از محدوده مجاز کارکرد، استفاده شود.
برای جلوگیری از آسیب به کمپرسور نباید در هنگام وکیوم بودن، کمپرسور را راه اندازی کرد و در هنگام نصب واشرها باید با مقدار کمی روغن چرب شوند.
برای طولانی کردن عمر کمپرسور باید موارد زیر را رعایت کرد:

تست نشتی

شیر سرویس ساکشن و دیسچارج در حین تست فشار باید بسته باقی بمانند تا از ورود هوا و رطوبت به کمپرسور جلوگیری شود. البته این مطلب در شرایطی است که سیکل قبل از تست فشار با هوای آزاد در تماس باشد. برای تست نشتی از نیتروژن خشک با حداکثر فشار 20.5 bar استفاده کنید.

وکیوم کردن (خشک کردن)

برای بدست آوردن بهترین شرایط باید سیکل تبرید تا 0.3 mbar وکیوم شود.
در کارگاه مهندسی مهراسپند، کمپرسورها با هوای خشک (در حدود 1~2.5bar) تحت فشار قرار می گیرند تا تست نشتی انجام شود.
شارژ گاز
شارژ مایع را از طریق ریسیور خط مایع انجام دهید. به دلیل عدم کیفیت گازهای موجود در ایران پیشنهاد می شود شارژ گاز را از طریق فیلتر درایر انجام دهید.

پاک کردن سیکل تبرید

در حین نصب و جوشکاری باید سیکل تحت فشار نیتروژن (با فشار ناچیز) قرار گیرد تا از تشکیل اکسیدها جلوگیری شود.
باید قبل از راه اندازی سیکل تبرید تمام ناخالصی ها از سیستم پاک شوند. تا از بوجود آوردن آسیب توسط این قطعات جلوگیری شود. خیلی از این ناخالصی ها کوچک هستند و می توانند از فیلتر رد شده و به قسمت ساکشن کمپرسور وارد شوند. و همچنین می توانند با بوجود آوردن گرفتگی در فیلترها باعث افت فشار شوند. به این دلیل پیشنهاد می شود از فیلتر ساکشن های بزرگ که افت فشار را کم می کنند استفاده شود.

اطلاعات الکتریکال

اتصالات الکتریکی کمپرسور
هر جعبه ترمینال کمپرسور دارای سیم کشی و شکل خاصی است. قبل از اتصال کمپرسور مطمئن شوید که ولتاژ ورودی، فازها و فرکانس درست باشد.

کمپرسورهای دیسکاس کوپلند، قسمت دوم

برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *