کمپرسورهای بیتزر پیستونی با اینورتر فرکانس خنک شونده ساکشن (FI)

کمپرسورهای بیتزر پیستونی با اینورتر فرکانس خنک شونده ساکشن (FI)

فهرست مطالب

  1. مقدمه
  2. ایمنی
  • کارمندان مجاز
  • خطرات باقیمانده
  • مرجع ایمنی
  • منابع عمومی ایمنی
  1. داده های فنی
  • حالت استاندارد تحویل
  • واحد فرکانس کمپرسور ECOLINE VARISPEED (F1)
  • نقشه های بعدی
  1. اتصال برق
  • اتصالات کنترلی (ورودی و خروجی) جدید
  • حالت های عملیاتی
  • شماتیک نمودار سیم کشی
  1. ارتباط داده با FI
  • ارتباط از طریق بهترین نرم افزار

6 . راه اندازی و پیکربندی

7 . عملیات

8 . پیام های عملکردی و خرابی

9 . عملیات اضطراری

  • عملیات بدون FI

 مقدمه

اینورترهای فرکانس (FI) برای انطباق ظرفیت کمپرسور با تقاضای خنک کنندگی واقعی سیستم استفاده می شوند. سرعت موتور کمپرسور بصورت بی وقفه توسط یک اینورتر فرکانس در طیف وسیعی تنظیم می شود. در طول دوره بار اوج، بهره برداری در باند فرکانس بالاتر از فرکانس تأمین، می تواند ظرفیت کمپرسور را تا 70٪ در مقایسه با کارکرد در فرکانس عادی افزایش دهد (اگر ولتاژ به تناسب با فرکانس افزایش یابد).

برای انواع مختلف BITZER ECOLINE VARISPEED، کمپرسور و FI دقیقاً با یکدیگر مطابقت دارند و پارامترهای کارایی اینورتر فرکانس بطور جداگانه برای هر نوع کمپرسور از پیش تنظیم شده اند.

این اطلاعات فنی اینورتر فرکانس  و اتصال الکتریکی آن را توصیف می کند. برای اطلاعات بیشتر و دستورالعمل های ایمنی در مورد کمپرسور، به دستورالعمل های عملکرد KB-104 مراجعه کنید. اینورترهای فرکانس مطابق با روش های مدرن و مقررات فعلی ساخته شده اند. اهمیت ویژه ای روی ایمنی کاربر گذاشته شده است. دستورالعملهای عملی KB-104 و این اطلاعات فنی همیشه باید در نزدیکی سیستم تبرید نگهداری شوند!

ایمنـی

  • کارمندان مجاز

کلیه کارهایی که در زمینه کمپرسورها، اینورترهای فرکانس، لوازم جانبی الکترونیکی و سیستمهای برودتی انجام می شود فقط توسط کارمندان واجد شرایط و مجاز که براساس آنها آموزش دیده و راهنمایی می شوند انجام می شود. آیین نامه ها و دستورالعمل های محلی با توجه به صلاحیت و تخصص پرسنل ماهر اعمال می شود.

  • خطرات باقیمانده

اینورترهای فرکانس ممکن است خطرات باقیمانده باقی مانده داشته باشند. به همین دلیل است که هر شخصی که روی این دستگاه کار می کند، باید این دستورالعمل های عملی را با دقت بخواند!

  • قوانین و مقررات زیر الزامی است:
  • مقررات و استانداردهای ایمنی مربوطه (مانند EN378-2 و EN60204-1) ،
  • قوانین ایمنی به طور کلی پذیرفته شده ،
  • دستورالعمل های اتحادیه اروپا ،
  • مقررات ملی.
  • منابع ایمنی

دستورالعمل هایی هستند که برای جلوگیری از خطرات در نظر گرفته شده اند. منابع ایمنی باید کاملاً رعایت شود! ! !

توجه! توجه به ایمنی برای جلوگیری از موقعیت هایی که منجر به آسیب دیدن دستگاه یا تجهیزات آن می شود.

احتیاط! مرجع ایمنی برای جلوگیری از یک موقعیت بالقوه خطرناک که ممکن است منجر به آسیب جزئی یا متوسط ​​شود.

اخطار !مرجع ایمنی برای جلوگیری از وضعیت بالقوه خطرناک که می تواند منجر به مرگ یا آسیب جدی شود.

خطر! مرجع ایمنی برای جلوگیری از وضعیت خطرناک که ممکن است منجر به مرگ یا جراحات جدی شود.

  • منابع عمومی ایمنی General safety references

هنگام کار بر روی سیستم برقی و اینورتر فرکانس: خطرناک ولتاژهای تهدید کننده در داخل محوطه FI! تماس با آن می تواند منجر به صدمات جدی یا مرگ شود. هرگز FI را در حین کار باز نکنید!

سوئیچ اصلی را خاموش کرده و آن را در مقابل روشن شدن مجدد ایمن کنید. حداقل 5 دقیقه صبر کنید تا تمام خازن ها خالی شوند! قبل از روشن شدن دوباره، قفل FI را ببندید.

در بعضی مناطق، دمای بیش از 60 درجه سانتیگراد یا کمتر از 0 درجه سانتیگراد است. خطر سوختگی یا سرمازدگی. مناطق در دسترس را ببندید و آنها را علامت بزنید. قبل از انجام هرگونه کار روی کمپرسور: آن را خاموش کنید و بگذارید خنک شود یا گرم شود.

هنگام کار روی سیستم تبرید: هشدار! کمپرسور تحت فشار است! آسیب های جدی امکان پذیر است. کمپرسور را از فشار خالی کنید! عینک ایمنی بپوشید!

 داده فنی

هشدار! جداسازی اولیه برای سیگنالهای کنترل داخلی و ولتاژهای کنترل اینورتر فرکانس (FI) ارائه شده است. برای رعایت الزامات SELV، جداسازی اضافی یا جداسازی گالوانیک مورد نیاز است. برای کابل های> 30 متر، از ورودی ها و خروجی های کنترل FI در برابر اضافه ولتاژ با استفاده از دیودهای زنر (Zener diodes )(U = 30 V) محافظت کنید!

شکل 1: پیچ های فیلتر زمین EMC

شکل 1: پیچ های فیلتر زمین EMC

 حالت استاندارد تحویل Standard state of delivery

  • کمپرسور – موتور با سنسور دما PTC و دستگاه محافظ SE-B1.
  • پل موتور نصب شده در اتصال Delta.
  • شیر ساکشن و دیسچارج
  • دمپر لرزش.
  • اینورتر فرکانس (FI)
  • خنک شونده با مکش.
  • از طریق یک سطح تماس بزرگ مستقیماً روی پوشش موتور کمپرسور قرار دهید.
  • بوش کابل در قسمت داخلی FI (به بخش نقشه های بعدی مراجعه کنید).
  • کابل تأمین ولتاژ بین FI و کمپرسور
  • کاملاً سیمی و محافظ در شیلنگ فلزی محافظ
  • اتصال الکتریکی FI
  • پایانه های(ترمینالهای) نوع فنری برای اتصالات برق و پیچ ترمینال.
  • برای نصب کمپرسورهای منفرد VARISPEED
  • نوارهای ترمینال پلاگین برای سیگنال های کنترل.

 واحد FI کمپرسور VARISPEED  ECOLINE (F1) compressor FI unit

شکل 2: واحد FI کمپرسور ECOLINE VARISPEED (F1)

شکل 2: واحد FI کمپرسور ECOLINE VARISPEED (F1)

شکل 4: 4FE-5.F1Y ، 4EE-6.F1Y ، 4DE-5.F1Y ، 4CE-6.F1Y

شکل 4: 4FE-5.F1Y ، 4EE-6.F1Y ، 4DE-5.F1Y ، 4CE-6.F1Y

 نقشه های بعدی  Dimensional drawings

جدول 1: ابعاد نقاط

جدول 1: ابعاد نقاط

اتصال (در صورت مشخص بودن) ممکن است مطابق با استاندارد EN ISO 13920-B تحمل کنند. این مطلب در مورد همه کمپرسورهای متقابل BITZER باز و نیمه بسته کاربرد دارد و حاوی موقعیت های اتصال است که در هر سری کمپرسور یافت نمی شود.

اتصال برق

همه اتصالات در زیر پوشش جعبه FI قرار دارند (FI بدون برد کنترل برای نصب در واحدهای کندانس ECOSTAR).

خطرناک! ولتاژهای تهدید کننده زندگی در داخل محوطه FI! تماس با آن می تواند منجر به صدمات جدی یا مرگ شود. هرگز قاب FI را در حین کار باز نکنید! سوئیچ اصلی را خاموش کرده و آن را در مقابل روشن شدن مجدد ایمن کنید. حداقل 5 دقیقه صبر کنید تا تمام خازن ها خالی شوند!

قبل از روشن شدن دوباره، قفل FI را ببندید. اخطار! خطر خرابی اینورتر فرکانس. قبل از اتصال به منبع تغذیه، مطمئن شوید که ولتاژ عامل مطابق با مشخصات موجود در صفحه پلاک باشد! ولتاژ عملیاتی FI، به فصل داده های فنی مراجعه کنید.

شکل 6: FI با برد کنترل برای اتصال به کمپرسورهای منفرد VARISPEED

شکل 6: FI با برد کنترل برای اتصال به کمپرسورهای منفرد VARISPEED

 اتصالات کنترل (ورودی ها و خروجی ها) جدید Control connections (inputs and outputs) new

  • اخطار! خطر خرابی FI!

هیچگاه از ولتاژ بالای 24 ولت روی نوار ترمینال X101 استفاده نکنید، حتی برای اهداف آزمایش!

  • گشتاور های محکم کردن اتصالات کنترل: 0.3 نیوتن متر
  • نوارهای ترمینال X101 و X102 فقط در ارتباط با برد کنترل (پارت نامبر BITZER 35356601 یا 343596602) در دسترس هستند.

برای بهره برداری از  FIدر یونیت های کندانس ECOSTAR، به برد کنترل نیازی نیست. سیم کشی نوار ترمینال X101 مطابق نمودار سیم کشی شماتیک (به فصل نمودار سیم کشی شماتیکی مراجعه کنید).

  • کنترلر (B3) را به پایانه های 1 و 8 یا 2 و 8 وصل کنید. برای این کار از کابل های محافظ دار (شیلد دار) استفاده کنید.

– 1 و 8: ویژگی کنترل وابسته به جریان.

– 2 و 8: ویژگی کنترل وابسته به ولتاژ.

  • توضیحات مشخصات کنترل
  • رله کمکی FI (K8) را به ترمینال های 4 و 6 وصل کنید. برای این کار از کابل های محافظ دار استفاده کنید.
  • دکمه تنظیم مجدد FI (S4) را به پایانه های 3 و 6 وصل کنید. برای این کار از کابل های محافظ دار استفاده کنید. کنتاکت با روکش گولد توصیه می شود. سیم کشی نوار ترمینال X102 (رله پیام خطا) مطابق نمودار سیم کشی شماتیک (به فصل نمودار سیم کشی شماتیکی مراجعه کنید).

خطر خرابی FI! هیچ وقت ولتاژ را بر روی نوار ترمینال X100 اعمال نکنید، حتی برای اهداف آزمایش!

  • حالت های کاری Operating modes

واحد FI کمپرسور توسط کنترل کننده های برتر کنترل می شود (نمودار سیم کشی شماتیک، موقعیت های B1 و B3). در این برنامه، FI را می توان با پارامترهای تنظیم شده کارخانه به کار انداخت.

بسته به ترمینال های انتخاب شده برای کابل های سیگنال کنترل در نوار ترمینال X101 در محفظه FI، یکی از این خصوصیات کنترل را می توان انتخاب کرد.

 

  • سیگنال آنالوگ مشخصه کنترل وابسته به ولتاژ 0 .. 10 ولت ، پایانه های 2 و 8.
شکل 7کنترل وابسته به جریان، سیگنال آنالوگ مشخصه 4 .. 20 میلی آمپر ، پایانه های 1 و 8.

شکل 7کنترل وابسته به جریان، سیگنال آنالوگ مشخصه 4 .. 20 میلی آمپر ، پایانه های 1 و 8.

 شکل 8: مشخصه کنترل 4 .. 20 میلی آمپر، کمپرسور 2 سیلندر خط شکسته، کمپرسور 4 سیلندر خط مداوم

شکل 8: مشخصه کنترل 4 .. 20 میلی آمپر، کمپرسور 2 سیلندر خط شکسته، کمپرسور 4 سیلندر خط مداومFI به طور خودکار ویژگی کنترلی را از اتصالات ترمینال تشخیص می دهد. پارامترهای دیگر نیازی به وارد کردن ندارند.

محدوده کنترل فرکانس کمپرسور f به شرح زیر است:

  • کمپرسور 2 سیلندر: 30 .. 87 هرتز.
  • کمپرسور 4 سیلندر: 25 .. 87 هرتز.

سرعت کمپرسور (فرکانس) توسط سیگنال کنترل تعریف می شود.

سرعت کنترل استاندارد

  • با افزایش فرکانس 50 هرتز در ثانیه
  • با کاهش فرکانس 100 هرتز در ثانیه،

سیگنال کنترل به سرعت کنترل محدود تبدیل می شود. اگر انتظار آن می رود که تغییرات بار زیاد باشد، ممکن است لازم باشد دوره های تأخیر طولانی تر را در کنترلر برتر (B3) برنامه ریزی کنید.

 نمودار سیم کشی شماتیک

کمپرسور و FI را مطابق نمودار سیم کشی شماتیک وصل کنید. دکمه های S1 تا S4 را در جعبه سوئیچ نصب کنید. نمودار سیم کشی شماتیک، مانیتور فشار دیفرانسیل را نشان می دهد (گزینه(پیشنهاد) فقط برای کمپرسورهای 4FE-5.F1 .. 4CE-6.F1). بدون چنین نظارت، Delta-PII و اجزای S3 و H2 قابل حذف هستند. کنتاکتور اصلی K1 و سوئیچ فشار F5 در این حالت باید در مسیر 12 در اتصال 14 SE-B1 نصب شوند.

جدول 2: علائم

جدول 2: علائم

جدول 2: علائم

SE-B1: دستگاه حفاظت

مانیتورینگ روغن (گزینه (پیشنهاد)ای برای کمپرسور 4FE-5.F1 .. 4CE-6.F1): Delta-PII

مانیتورینگ روغن (گزینه (پیشنهاد)ای برای کمپرسور 4FE-5.F1 .. 4CE-6.F1): Delta-PII

مانیتورینگ روغن (گزینه (پیشنهاد)ای برای کمپرسور 4FE-5.F1 .. 4CE-6.F1): Delta-PII

 ارتباط داده با FI

ارتباط از طریق بهترین نرم افزار

با استفاده از بهترین نرم افزار و مبدل رابط (ارتباط با شماره: 344 314 01) ارتباط با کلیه مدل های VARISPEED امکان پذیر است. شرایط لازم :

  • رایانه شخصی / دستگاه همراه – مجهز به سیستم عامل ویندوز 7 یا جدیدتر – با درگاه USB – با نصب بهترین نرم افزار بهترین نرم افزار را می توان به صورت رایگان از وب سایت BITZER www.mehrespand.ir بارگیری کرد. • اتصال داده از طریق مبدل رابط

تنظیم ارتباطات (به شکل 11 مراجعه کنید)

شکل 10: اتصال VARISPEED .1 با استفاده از مبدل رابط BEST.

شکل 10: اتصال VARISPEED .1 با استفاده از مبدل رابط BEST.

شکل 11: اتصال VARIPACK به بهترین نرم افزار

شکل 11: اتصال VARIPACK به بهترین نرم افزار

راه اندازی و پیکربندی

اول، برقراری ارتباط با بهترین نرم افزار (به بخش ارتباط از طریق بهترین نرم افزار مراجعه کنید). پیکربندی ECOLINE VARISPEED.

عملکرد

روشن و خاموش کردن کمپرسور Switching the compressor on and off

کمپرسور از طریق رله کمکی روشن و خاموش می شود (K8 ، نگاه کنید به شکل 9). اینورتر فرکانس برقدار می ماند.

برگشت روغن از سیستم Oil return from the system

با توجه به محدوده کنترل زیاد کمپرسورها، خطوط گاز مکش و تخلیه(دیسچارج)، به ویژه خطوط رو به بالا، با توجه به حداقل سرعت جریان مورد نیاز برای حمل و نقل روغن ایمن طراحی می شوند. بسته به طراحی سیستم و کنترل سیستم، استفاده از خطوط دو لوله ای ممکن است ضروری باشد.

مهاجرت احتمالی روغن در صورت بهره برداری از بار طولانی مدت کم نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سیستم های دارای یک اواپراتور تک حجم بزرگ از این نظر بسیار مهم هستند. همچنین در مورد اواپراتورهای متصل به موازات هم نیز صدق می کند که با استفاده از سیستم های کنترل تطبیقی ​​می توانند در جریان های جرم بسیار کم کار کنند.

با توجه به مشکلات حمل روغن در چنین سیستم هایی، توصیه می شود کمپرسور را در فواصل چرخه ای با افزایش سرعت کار کند. این باید هنگام برنامه ریزی برای کنترلر برتر (B3. تنظیم کننده سرعت) مورد توجه قرار گیرد. برای محافظت از کمپرسور از کمبود روغن، توصیه می شود سوئیچ فشار الکترونیکی روغن Delta-PII را نصب کنید (گزینه ای برای کمپرسورهای 4FE-5.F1 .. 4CE-6.F1).

تامین روغن با ترکیب موازی Oil supply with parallel compounding

اگر چندین واحد کمپرسور FI به طور موازی متصل شده باشند، باید با همان اقدامات فنی همانطور که برای کمپرسورهای معمولی کار می شود، از تأمین روغن کمپرسورهای جداگانه اطمینان حاصل شود. KT-602 را ببینید.

 پیام های عملکردی و خرابی Functional and failure messages

پیام های کاربردی و خطا در FI ذخیره می شوند و می توانند با استفاده از بهترین نرم افزار نمایش داده یا خوانده شوند. اگر خطایی رخ دهد که منجر به خاموش شدن FI می شود، رله پیام خطا نیز فعال می شود. به عنوان گزینه(پیشنهاد)، هشدارها همچنین می توانند به عنوان سیگنال جریان دیجیتال به نوار ترمینال X101، ترمینال 9 تبدیل شوند. سیگنال خروجی به شرح زیر است:

  • بدون هشدار و خطا: بار خروجی = 4 میلی آمپر.
  • اخطار / خطای فعال: بار خروجی = 20 میلی آمپر.

این عملکرد را می توان در بهترین نرم افزار پیکربندی کرد. اطلاعات قبل از تنظیم مجدد خطای FI، پیام خطا را از طریق بهترین نرم افزار بخوانید! علاوه بر پیام خطا، بهترین نرم افزار همچنین دلایل خطای احتمالی را نشان می دهد که ممکن است به شما در یافتن و برطرف کردن مشکل کمک کند.

عمل اضطراری Emergency operation

  • کارکردن بدون FI Operation without

در صورت وجود خطای FI، ممکن است کمپرسور مستقیماً به منبع ولتاژ متصل شود. ولتاژهای ممکن مصرفی عبارتند از:

  • 400 ولت / 3/50 هرتز
  • 460V / 3 / 60Hz

در این حالت، کنترل سرعت غیرممکن است. کمپرسور با فرکانس منبع تغذیه 50 یا 60 هرتز در حال کار است. اتصال کمپرسور به طور مستقیم به منبع ولتاژ (شکل 12 را ببینید).

شکل 12: برچسب در جعبه ترمینال کمپرسورها با F1 (کارکرد اضطراری)

شکل 12: برچسب در جعبه ترمینال کمپرسورها با F1 (کارکرد اضطراری)

کمپرسورهای بیتزر اسکرو اوپن(باز)

کمپرسورهای بیتزر پیستونی با اینورتر فرکانس خنک شونده ساکشن (FI)

گروه مهندسی مهراسپند

گروه مهندسی مهراسپند