دسته های مرتبط

شناخت گیج های چیلر تراکمی و سردخانه

درک گیج ها

اگر کارکنان شما درک درستی از گیج ها ندارند به این دلیل است که سیستم تهویه مطبوع را نمی شناسند. این مقاله توضیحی اولیه بر نحوه خوانش گیج است که مربوط به بیشتر دستگاه ها ولی نه همه آنها می شود و بهتر است تنها به عنوان یک راهنما به کار رود. دستگاه باید قبل از انجام تست، ابتدا ریکاوری، وکیوم و بعد شارژ شود. زمانیکه در حال خواندن گیج خود هستید باید به چند مورد اساسی توجه کنید:
• دمای محیط
• نوع کمپرسور

دمای محیط
ابتدا سیستم باید ریکاوری، وکیوم (حداقل 20 دقیقه) و سپس شارژ شود. خواندن گیج ها بستگی به دمای محیط دارد، در صورتیکه A/C خاموش باشد، در یک روز سرد فشار کم و در یک روز گرم فشار بالا خواهدبود. جدول زیر مقایسه بین دما و فشار را برای R134a نشان می دهد.
R134a
فشار (PSI) دمای محیط
(سلسیوس)
30 0
45 10
55 15
70 20
80 25
100 30
115 35
130 40
در صورت خاموش بودن تهویه مطبوع

فشار و دما با هم تغییر خواهندکرد، اگر یکی از آنها بالا رود دیگری هم بالا می رود و اگر پایین بیاید آن دیگری نیز پایین می آید. مبردهای متفاوت ویژگی های متفاوتی نیز دارند.
نکته بسیار مهم: باید نحوه خوانش گیج نرمال را بدانید.
گیج آبی
(PSI) گیج قرمز
(PSI) دمای هوا
((C
20-30 40-5- 0
20-30 50-100 10
20-30 100-150 20
25-35 150-200 30
25-35 180-225 40
در صورت روشن بودن تهویه مطبوع

به محض اینکه دمای محیط بالا رود گیج قرمز هم افزایش می یابد (40 psi تا 225 psi) و گیج آبی در سطح پایین ثابت باقی می ماند (20 psi تا 35 psi). زمانیکه فن از کار میفتد روند افزایشی گیج قرمز معمولا بین180 psi و 225 psi متوقف می-شود.
نوع کمپرسور
برای ساده نگه داشتن کار، دو سیستم بسیار رایج پوشش داده شده اند؛ Manual A/C و Automatic Climate Control.
MANUAL A/C
کمپرسور روی یکی از دو حالت فول (پر) یا آف (خاموش) است (با همان صدای آشنای تقه مانندی که از به کار افتادن کمپرسور به گوش می رسد). این بخش توسط یک سنسور دما کنترل می شود، به این صورت که وقتی سیستم به اندازه کافی سرد شده باشد کمپرسور خاموش شده و با افزایش دما نیز کمپرسور روشن می شود.
زمانیکه پمپ روشن و خاموش می شود خوانش گیج به صورت بالا خواهدبود.
AUTOMATIC CLIMATE CONTROL
از ابتدا کمپرسور روی حالت فول قرار دارد، زمانیکه به دمای موردنیاز می رسد میزان مبردی که در طول سیستم پمپ شده کاهش می یابد. این روند از طریق سنسورهای ECU کنترل می شود.
خوانش گیج اساسا مانند بالاست؛ زمانیکه دستگاه به دمای موردنظر می رسد کمپرسور مبرد کمتری را گرداگرد سیستم پمپ می کند. در صورتیکه مبرد کمتری پمپ شود فشار روی گیج قرمز نیز پایین تر خواهدبود.
گیج آبی
(PSI) گیج قرمز
(PSI) دمای محیط
20-30 30-40 0
20-30 40-60 10
20-30 60-120 20
25-35 120-150 30
25-35 150-180 40

زمانیکه در آب و هوای سرد به دمای مورد نیاز برسیم گیج قرمز به سختی بالا می رود، با این اتفاق ممکن است تصور شود که کمپرسور در حال پمپ کردن نیست در حالیکه هست.

مثال هایی از خطاهای ممکن
1. اگر هر دو گیج حرکت نکنند، کمپرسور در حال پمپ کردن نیست. خطاهای ممکن شامل فیوز، سنسور فشار، پاره شدن تسمه فن، رله، قطعی سیم، نبودن گاز و خرابی کمپرسور می شود.
2. اگر کمپرسور بر خلاف انسدادی پمپ کند گیج قرمز بسیار بالا خواهد رفت. اگر گرفتگی یا انسداد بر قسمت ساکشن کمپرسور باشد (گیج آبی) فشار افت خواهدکرد. خطاهای احتمالی شامل فیلتر مسدود شده، لوله خردشده، مقدار زیاد گاز/ روغن و گرفتگی شیر انبساط ترموستاتیک (اکسپنشن ولو ترموستاتیک) می شود.
به یاد داشته باشید با افزایش فشار، دما نیز افزایش می یابد، بنابراین لوله ها/ فیلتر و غیره تا نقطه انسداد داغ (HOT) شده و بلافاصله بعد از انسداد سرد (COLD، انجماد احتمالی) خواهدشد.
3. اگر گیج قرمز بالای 225psi باشد بررسی کنید که آیا فن در حال کارکردن است. ممکن است خطای احتمالی سوییچِ فن مربوط به سوییچ تکی نزدیک به کوندانسور بوده یا به همراه سوییچ فشار (اگر چهار سیمه است) باشد.
4. خطای احتمالی خنک کنندگی ضعیف در چیلر شامل تمام خطاهای ذکرشده در بالا می شود به علاوه ممکن است این خطاها را نیز دربر گیرد؛ جریان هوای محصور در کوندانسور، زمان خلاء بسیار کوتاه، مبرد آلوده (سرویس نشدن منظم چیلر).
5. اگر گیج قرمز بسیار پایین و گیج آبی بسیار بالا باشد خطاهای احتمالی که در پی دارد از این قرار است: کمپرسور تولرانس خود را از دست می دهد بنابراین نمی تواند فشار کافی بر قسمت دیسچارج (گیج قرمز) را تامین کرده و در پی آن قادر نیست ساکشن کافی بر قسمت ورودی را فراهم کند.
در نهایت اگر سیستمی OFF بوده و تقریبا از شارژ کاملش 10% داشته باشد، تا زمانیکه مقداری مایع مبرد در سیستم باشد، گیج های فشار همچنان فشار مربوط به دمای محیط را نشان می دهند یعنی 70psi در 20 C، زمانی هم که تنها بخار در سیستم باشد فشار افت خواهدکرد. پس همیشه ریکاوری، وکیوم و شارژ کنید.


منتشر شده در :// نویسنده:mehrspand

contact

تهران،خیابان آزادی،اتوبان نواب،جنب خیابان هاشمی،پلاک 48
شماره تماس:
09123873563
021-43855203

ایمیل پشتیبانی : info@mehrespand.ir
facebook google instagram twitter aparat pinterest

about us

این شرکت با استفاده از استانداردهای معتبر جهانی تحت عنوان,ASHRAE-15مقررات و ایمنی تبرید مکانیکی ASAB9.1 و قوانین ASMEجهت مخازن تحت فشار در زمینه تاسیسات برودتی توانسته است بهترین راهکارهای تعمیر، سرویس، راهبری و تامین قطعات دستگاههای تهویه مطبوع را ارائه نماید و نیز با بهره گیری از توان علمی و تخصصی و دانش فنی روز دنیا نسبت به ارائه مشاوره و راهنمائی محققین ،دانشجویان و علاقه مندان به این رشته را فراهم نماید. علاقه مندان جهت دریافت هر گونه پاسخ در این زمینه با گروه مشاورین شرکت تماس حاصل نمایند.

mehrspand


تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت محفوظ است 2008-2015