دسته های مرتبط

روش نصب و کارکرد کمپرسور اسکرو همبل

روش استارت و به کارگیری کمپرسوهای اسکرو هنبل-همبل(hanbell)

قبل از استارت اولیه کمپرسور اسکرو بایستی موارد زیر را چک کرد

روش نصب کمپرسور اسکرو

روش نصب کمپرسور اسکرو

:

موارد چیزهایی که بایستی چک شود مقادیر استاندارد یا حالت ها
دسترسیها 1.   سطح روغن

2.   زمان گرم شدن روغن

3.   حالت شیرهای سیستم

4.   شیرهای برقی

5.   لوله های مویی

1.   بیشتر از وسط ساید گلس

2.   حداقل 8 ساعت قبل از راه اندازی هیتر روشن شود.

3.   باز است.

5.آسیب جدی یا اعواجاج در لوله ها وجود ندارد.

سیستم های الکتریکی 1.   ولتاژ قدرت اصلی

2.   ولتاژ مدار قدرت

3.   میزان اهم فاز به فاز کلاف های موتور

4.   اتصال ترمینال های تخته کلمپ

5.   اتصال به زمین

6.   ظرفیت تجهیزات الکتریکی

7.   تنظیمات کلیدها، سنسورها و کنترل کننده ها

1.   اختلاف ولتاژ بایستی حداکثر دارای %5 اختلاف باشد و در زمان راه اندازی بایستی حداکثر دارای %10 درصد اختلاف باشد.

2.   ولتاژ استاندارد 220 ولت و حداکثر 230 ولت است.

3.   در مورد کمپرسور همبل میزان اهم بالاتر از 5 است.

4.   کابل ها به درستی عایق شده باشند و از قسمت های تیز دور نگه داشته شده باشند.

5.   مطابق استاندارد ها انجام شود.

6.   توسط طراح به درستی انتخاب شده باشد.

7.   به درستی تنظیم شده باشند.

 

سیستم لوله کشی 1.   سیستم لوله کشی خارج از چیلر

2.   تست نشتی

3.   پابت کردن کمپرسور براساس مدل

1.   به درستی ثابت شده باشد.

2.   نشتی نداشته باشد.

3.   کمپرسور به درستی ثابت کنید.

تجهیزات ایمنی 1.   سنسور ترمیستور سیم پیچ

2.   سنسور ترمیستور دیسچارج

1.   با سنسور دیسچارج سری بسته می شود.

 

برای روشن کردن کمپرسور در دمای محیط پایین بایستی 8 ساعت قبل از استارت کمپرسور هیتر روغن کارتر را روشن کرد و در دمای سرد محیط نیاز به زمان بیشتری است و حداقل دمای روغن 23 درجه سانتی گراد می باشد. در زمان خاموشی کمپرسور هیتر روغن بایستی برق دار باشد.

پرشر سوییچ ها را بررسی کنید تا تنظیمات درست انجام گرفته باشد.

تایمرها را برای تنظیم درست بررسی کنید.

کمپرسور را برای زمان کوتاهی روشن کنید و فشار ساکشن و فشار دیسچارج کمپرسور را بررسی کنید. قبل از روشن شدن چیلر از جهت چرخش درست کمپرسور اطمینان پیدا کنید.

برای کمپرسورهای هنبل دمای دیسچارج بایستی 20 درجه بیشتر از دمای اشباع کندانس باشد و میزان سوپرهیت ساکشن کمپرسور بایستی در حدود 10 درجه باشد.

محدودیت ها

محدودیت های کارکرد کمپرسورهای اسکروی هنبل(همبل)

در منطقه B در شکل زیر بایستی از سیستم LIQUID INJECTION یا تزریق گاز از طریق یک اکسپنشن جدا گانه برای خنک کردن سیم پیچ استفاده کرد.

نمودار محدودیت گاز R134a برای کمپرسور اسکرو

نمودار محدودیت گاز R134a برای کمپرسور اسکرو

A: کارکرد عادی

B: خنک کننده روغن یا تزریق مایع

C: خنک کننده روغن یا تزریق مایع

نمودار محدودیت گاز R22 برای کمپرسور اسکرو

نمودار محدودیت گاز R407c برای کمپرسور اسکرو

نمودار محدودیت گاز R407c برای کمپرسور اسکرو

نمودار محدودیت گاز R404A برای کمپرسور اسکرو

نمودار محدودیت گاز R404A برای کمپرسور اسکرو

نمودار محدودیت گاز R507A برای کمپرسور اسکرو

نمودار محدودیت گاز R507A برای کمپرسور اسکرو

راه اندازی کمپرسور اسکروی هنبل(همبل)

موتور کمپرسور به صورت اتصال ستاره مثلث طراحی شده است. مطابق شکل زیر اتصالات برقرار می شود:

راه اندازی کمپرسور اسکروی هنبل

راه اندازی کمپرسور اسکروی هنبل

محدودیت راه اندازی کمپرسور اسکرو

حداقل ولتاژ راه اندازی: نبایستی از %10 درصد ولتاژ کاری در زمان راه اندازی افت ولتاژ داشته باشیم.

حداکثر فشار دیسچارج: 18kg / cm2G 。

حداقل فشار ساکشن: 6 ~ 8 kg / cm2G 。

بار چیلرهای کندانسور هوایی بحرانی است و بایستی از سیستم پله ای بار در آنها استفاده کرد و کمپرسور دارای تزریق خنک کننده سیم پیچ باشد و دمای دیسچارج نیز کنترل شود.

اگر شرایط راه اندازی دارای محدودیت بالا نبود می توان از استارت مستقیم کمپرسور استفاده کرد.

حداکثر فشار طراحی دیسچارج: 28kg / cm2G

حداکثر دمای طراحی دیسچارج: 110℃

سیستم کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای مدل RC دو نوع کنترل ظرفیت دارند. 3پله ای(تنها در مدل های RC10~RC11)/ چهار پله ای(RC12~RC24) و بدون پله(پیوسته) نیز برای این کمپرسورها امکان پذیر است. 3 پله/چهار پله به معنای 100%-66%-33%/100%-75%-50%-25% و %25 ظرفیت به صورت طبیعی تنها برای راه اندازی کمپرسور است اما نیاز به کارکرد کمپرسور در %25 ظرفیت در زمان طولانی تری باشد(RC12-RC24) حتما بایستی از خنک کن سیم پیچ استفاده شود.کنترل ظرفیت پیوسته دارای رنج 100%-33% (RC10-RC11)/100%-25% (RC12-RC24) است. کنترل کننده پله ای یا پیوسته براساس استاندارد کمپرسور اسکرو در اختیار قرار می گیرد.

جریان مصرفی کمپرسور اسکرو

تعریف جریان راه اندازی کمپرسور:جریان استاتور کمپرسور که با فرکانس و ولتاژ مشخص در حالت قفل بودن روتور اعمال می شود بنابراین جریان راه اندازی را می توان locked rotor ampere (LRA) نامید.

جریان راه اندازی موتورهای کمپرسورهای RC(LRA):

R22, R404A, R407C, R507A

مدل 380V, 60Hz 380V, 50Hz مدل 380V, 60Hz 380V, 50Hz
RC10 300 250 RC17 1120 1030
RC11 330 275 RC18 1350 1195
RC12 410 340 RC19 1805 1385
RC13 540 445 RC20 2365 1650
RC14 600 510 RC21 2365 2100
RC15 815 710 RC22 2345 2255
RC15L 815 710 RC23 2945 2830
RC16 885 765 RC24 3065 2945

مقدار جریان اندازه گیری شده بوسیله آمپرمتر در طول راه اندازی کمپرسور با مقادیر جدول بالا متفاوت است زیرا مقدار پیک راه اندازی کمپرسور را نمی توان به راحتی و بادقت با استفاده از آمپرمتر اندازه گیری کرد. به صورت معمول مقدار LRA تقریبا برابر 3.0~3.5 برابر جریان کاری است.

کمپرسوهای اسکرو تحت شرایط کارکرد مختلف دارای ویسکوزیته متفاوتی می باشد.

ویسکوزیته روغن کمپرسور اسکرو

ویسکوزیته روغن کمپرسور اسکرو

ویسکوزیته روغن کمپرسور اسکرو

تعداد دوباره راه اندازی مدلهای RC10 ~ RC16، زیر 6 بار در ساعت پیشنهاد می شود و مدل های دیگر RC17 ~ RC21 پیشنهاد می شود بیشتر از 4 بار در ساعت راه اندازی نشود و مدل های RC22~RC24 بیشتر از 3 بار در ساعت راه اندازی نشوند.

در زمان خاموشی کمپرسور به وسیله هیتر کمپرسور را گرم کنید.

استارت حالت ستاره معمولا 4 + 1 یا 1-4 ثانیه است و حداکثر زمان مجاز برای تغییر ستاره به مثلث 40 میلی ثانیه می باشد.پیشنهاد می شود زمان تغییر ستاره را بر اساس شرایط کاری در محل و جریان حالت ستاره مشخص کنید. پیشنهاد می شود زمان راه اندازی حالت ستاره از 15 ثانیه برای %25 درصد بار نباشد.

قدرت ورودی کمپرسور اسکرو

قدرت ورودی

  1. ولتاژ:در طول کارکرد با اختلاف %5 نرخ ولتاژ
  2. در حین راه اندازی با اختلاف %10 نرخ ولتاژ
  3. فرکانس با تغییر %2
  4. نابالانسی فاز: اختلاف جریان بیشترین آمپر یک فاز و کمترین جریان فاز دیگر بایستی کمتر از %3 باشد. در صورتی که نابالانسی جریان اتفاق افتاد، کابل دو فازی که اختلاف دارند را عوض کنید تا مطمین شوید که مشکل از جریان ورودی است یا از موتور.
  5. در مواردی که فاز ورودی قابل اطمینان نیست از یک کنترل بار(Hi-Low Voltage) جهت محافظت از کمپرسور استفاده کنید.

نابالانسی ولتاژ:بیشتر یا کمتر از 2.25%

محدوده دمای محیط: -10°C to 55°C (اگر کمپرسور در دمای محیط بالای 50 درجه کار می کند پیشنهاد می شود خنک کننده روغن و liquid injection جهت خنک کردن موتور و روغن و کاهش دمای دیسچارج استفاده کنید.

کنترل ولتاژ:

  1. استاندارد حداقل ولتاژ برای کمپرسورهای اسکرو هنبل 220 ولت است.
  2. در هر فاز موتور یک ترمیستور با یک ترمیستور دمای دیسسچارج قرار داده شده است.( ترمینال T1,T2)
  3. هیتر روغن و ولتاژ شیرهای کنترل 220 ولت است.

کلید حفاظتی

جدول زیر لیست سوییچ های حفاظتی که برای کارکرد ایمن و با حفاظت کمپرسور نیاز است را ارایه می دهد. با قطع یا اتصال کوتاه کردن هر یک از کنترلرهای زیر امکان آسیب به کمپرسور وجود دارد.

جدول سوییچ های حفاظتی کمپرسور

سوییچ حفاظتی نقطه تنظیم
محافظ دمای سیم پیچی موتور Cutout 120℃, Cut in 75℃
محافظ دمای بالای دیسچارج Cutout 110℃, Cut in 60℃
محافظ برگشت فاز برگشت فاز در هنگام وصل جریان
محافظ کنترل فشار بالا و پایین بیشترین فشار 25Kg/cm2g
محافظ قطع یک فاز قطع فاز در هنگاه راه اندازی یا کارکرد کمپرسور
رله اور لود موتور هر تنظیمی بایستی باعث تریپ یا اخطار در 15 ثانیه شود.
محافظ ولتاژ بالا و پایین بیشتر یا کمتر از %10 ولتاژ
سوییچ سطح روغن پایین بودن سطح روغن به پایین حباب فلوتر
سوییچ فشار روغن اختلافی Cutout 2.5Kg/cm2g

کیفیت

نگهداری و رفع مشکل کمپرسورهای اسکرو

جدول رفع مشکل کمپرسورهای اسکروی هنبل

مشکل دلایل ممکن
1.تریپ ناگهانی ترمیستور موتور/سنسور 1. فشار پایین ساکشن یا دمای ساکشن بالا(کمبود گاز یا گرفتگی فیلتر درایر)

2. بار زیاد موتور. تزریق مستقیم گاز توسط اکسپنشن تزریق مایع نصب نشده یا درست کار نمی کند.

3. ترمیستور سیم پیچ خراب است.

4. نابالانسی در یکی از پارامترهای برق ورودی وجود دارد.

5. مشکل سیم پیچ باعث افزایش دمای سیم پیچی می شود.

 

2.   کمپرسور نمی تواند راه اندازی شود. 1.   دمای محیط پایین یا ویسکوزیته بالای روغن

2.   لوله های مویی گرفته است.

3.   شیر برقی مودولیشن گرفته است یا سوخته است.

4.   خط داخلی روغن گرفته است.

5.   پیستون گیر کرده است.

6.   کارتریچ فیلتر روغن گرفته است.

3.   کمپرسور نمی تواند بی بار شود. 1.   شیر برقی مودولیشن گرفته است یا سوخته است.

2.   رینگهای پیستون فرسوده شده اند.

3.   میزان روغنکاری نامناسب است.

4.   بد به کار انداختن  شیر برقی با ولتاژ اشتباه

5.   پیستون گیر کرده است.

6.   منطق کنترل ظرفیت مناسب نیست.

4.   عایق ضعیف الکتریسیته موتور 1.   کویل استاتور مشکل دارد.

2.   ترمینال موتور شبنم زده و یا پیچ آن خیس است.

3.   ترمینال موتور گرد و خاک گرفته و یا خراب است.

4.   سیکل تبرید شامل روغن و مبرد اسیدی شده است.

5.   کویل استاتور در طول زمان طولانی تحت شرایط دمایی بالا کار کرده است.

6.   کمپرسور به صورت مرتب دوباره راه اندازی شده است.

5.   استارت موتور به مشکل برخورده و یا تغییر ستاره به مثلث به مشکل بر خورده است. 1.   پیستون اسلاید ولو نمی تواند به عقب، به شرایط اصلی %25 خود برگردد.

2.   ولتاژ درست نیست.

3.   زمان استارت افت ولتاژ داریم یا تیغه های کنتاکتور خراب است.

4.   موتور سوخته است.

5.   نقص در یک فاز وجود دارد.

6.   ترمیستور موتور خطا می دهد.

7.   کابل قدرت اشتباه بسته شده است.

8.   زمان ستاره به مثلث اشتباه است.

9.   شیر سرویس دیسچارج بسته است.

10.                   در زمان راه اندازی مجدد به سر می برد.

6.   صدای غیر طبیعی یا لرزش کمپرسور اسکرو 1.   بلبرینگ ها آسیب دیده است.

2.   پدیده کمپرس مایع مبرد اتفاق افتاده است.

3.   اصطکاک بین روتورها و یا بین روتور و محفظه کمپرس وجود دارد.

4.   روغنکاری نامناسب

5.   قسمت های داخلی دچار مشکل شده است.

6.   صدای با هارمونی می تواند از لوله کشی اشتباه باشد.

7.   ذره خارجی وارد کمپرسور شده است.

8.   اصطکاک بین اسلاید ولو و روتورها وجود دارد.

7.   دمای دیسچارج بالاست. 1.   میزان مبرد کافی نیست.

2.   اکسپنشن به درستی عمل نمی کند.

3.   مشکل کندانسور وجود دارد و تبادل خوب انجام نمی شود.

4.   مبرد بیش از اندازه شارژ شده است.

5.   هوا در سیکل تبرید وجود دارد.

6.   میزان روغنکاری مناسب نیست.

7.   بلبرینگ ها دچار آسیب شده اند. خوردگی دوسر روتور مشاهده می شود.

نگهداری کمپرسور اسکرو

برای سالم نگه داشتن کمپرسور اسکرو بایستی مطابق جدول زیر اقداماتی از قبیل تعویض رینگ پیستون و بلبرینگ ها صورت پذیرد. اقدامات فوق بایستی توسط کسی که کارشناس کمپرسور است، صورت گیرد.

هر 30000 ساعت هر 25000 ساعت هر 20000 ساعت هر 15000 ساعت هر 10000 ساعت هر 5000 ساعت هر 2500 ساعت هر 1000 ساعت واردی که بایستی چک شود
· · · کارتریچ فیلتر روغن
· · · فیلتر ساکشن
* رینگ های پیستون کنترل ظرفیت
· · · · · · · · سطح روغن
· · · · · · ترمیستورهای محافظ کمپرسور
·      * · · بلبرینگ ها
  • چک و یا تمیز شود.

*تعویض شود.

لوله کشی شیر انبساط یا اکسپنشن ولو

  1. اکسپنشن ولو نوع دما پایین (ALCO, SPORLAN etc.)

با استفاده از سوپرهیت ساکشن به صورت مستقیم اقدام به کنترل شیر انبساط نمایید.

لوله کشی شیر انبساط یا اکسپنشن ولو

لوله کشی شیر انبساط یا اکسپنشن ولو

نصب شیر انبساط دما پایین

  1. اکسپنشن ولو های نوع دما بالا (FUJIKOKI, ALCO, DANFOSS etc.)

برای سنس دمای دیسچارج به وسیله حباب شیر انبساط

نصب شیر انبساط دما بالا

  1. در مواردی که از سیستم تزریق مایع استفاده می شود نیاز به لوله کشی برای تزریق مایع مبرد به وسط محفضه کمپرس کردن است.شیر انبساط دما پایین بایستی مطابق با شکل نصب شود و شیر انبساط دما بالا نیز بایستی مطابق شکل نصب شود.

کاربرد، نصب و اخطارها

کاربرد تزریق مایع کمپرسور اسکرو

  1. به دلیل اینکه شرایط کاری چیلرهای تراکمی کندانس هوایی با دمای بالاتر از چیلرهای با کندانسور آبی است بنابراین بار چیلرهای با کندانس هوایی بیشتر است، البته شرایط محیطی را نیز بایستی در نظر گرفت. مطابق نمودارهای قبلی که نشان داده شده است دمای سیم پیچ کمپرسور و دمای محفظه کمپرس کردن معمولا بالاتر از تغییرات ترمیستور و دمای ترمیستور دیسچارج است که معمولا باعث خطا دادن سنسور تحت شرایط کاری بالا می شود و درنتیجه چیلر خاموش می شود.

هدف از نصب سیستم تزریق جلوگیری از بیش از حد داغ شدن است که با لوله کشی بین خط مایع و کمپرسور برای خنک کردن محفظه کمپرس کردن و موتور به کار می رود. این کار کارکرد کمپرسور را به صورت پیوسته و ایمن، تظمین می کند.

  1. سوپرهیت ساکشن بایستی در محدوده 5K~10K برای کاربردهای چیلر با کندانس هوایی به وسیله اکسپنشن ولو کنترل شود. جریان مبرد توسط اکسپنشن ولو کنترل می شود که می توان بوسیله سوپرهیت متر، اکسپنشن ولو را در صورت نیاز تنظیم کرد. در زمان راه اندازی اولیه، بار چیلر زیاد است که آب یا هوای برگشتی به چیلر دارای دمای بالا است بنابراین بایستی از شیر انبساطی استفاده کنید که در زمان راه اندازی اولیه باعث بیش از حد گرم شدن کمپرسور نشود.
  2. زمانی که کمپرسور برای سیستم دما پایین استفاده می شود(E.T. ≦ -10°C)، در این شرایط نسبت تراکم بالاست و همچنین دمای دیسچارج نیز خیلی بالاست. بنابراین استفاده از سیستم تزریق مایع به کمپرسور ضروری است. روش استفاده از سیستم تزریق مایع برای سیستم های سردخانه با دمای پایین قبلا توضیح داده شده است و بایستی موتور را در این شرایط کارکرد که دمای سوپرهیت ساکشن تا 15 درجه نیز می رسد، خنک کرد.
  3. روش دیگر تزریق مایع از طریق حس کردن دمای خط دیسچارج است، زمانی که دمای خط دیسچارج از میزان تنظیمی(80 درجه سانتی گراد) تجاوز کرد، شیر انبساط باز می شود تا مایع مبرد را به محفظه کمپرس کردن بفرستد و دمای این قسمت کاهش یابد و در نتیجه دمای خط دیسچارج نیز کاهش یابد.

پیشنهاد: در چیلرهای تراکمی کندانس هوایی، زمانی که دمای سیم پیچ و دیسچارج به 105 درجه می رسد، پیشنهاد می شود از تزریق مایع برای جلوگیری از تریپ کنترل دمایی استفاده شود و کمپرسور بتواند به صورت پیوسته به کار خود ادامه دهد و شیر انبساط به خط دیسچارج کمپرسور اجازه افزایش دما به بالاتر از 95 درجه سانتی گراد را نمی دهد.

کنترل اکسپنشن ولو از طریق دمای بالا و یا دمای پایین امکان پذیر است که یک اتصال در روبروی موتور وجود دارد واتصال دیگر در محفضه کمپرس کردن.

سیستم تزریق مایع کمپرسور اسکرو

  1. سیستم تزریق مایع با اکسپنشن ولو دما پایین

تزریق مایع معمولا از طریق شیر انبساط دما پایین انجام می شود و همچنین دمای دیسچارج کمپرسور که شیر برقی زمانی که دما به بیش از 80 درجه برسد، باز می شود ومبرد مایع به قسمت موتور و یا محفظه کمپرس کردن تزریق می شود و باعث افزایش راندمان و کاهش دمای دیسچارج می شود. برای سیستم های تهویه و چیلرهای تراکمی پیشنهاد می شود این سیستم در قسمت جلوی موتور نصب شود و سیستم های کندانس هوا خنک و سیستم های با سوپرهیت ساکشن پایین، سیستم تزریق مایع در قسمت محفظه کمپرس کردن گاز نصب شود.

لوله کشی شیر انبساط یا اکسپنشن ولو دما پایین به جلوی کمپرسور

لوله کشی شیر انبساط یا اکسپنشن ولو دما پایین به جلوی کمپرسور

لوله کشی شیر انبساط یا اکسپنشن ولو دما پایین به قسمت کمپرس کمپرسور

لوله کشی شیر انبساط یا اکسپنشن ولو دما پایین به قسمت کمپرس کمپرسور اسکرو

سیستم تزریق مایع همراه با اکسپنشن ولو دما بالا

انتخاب شیر انبساط دما بالا  که دمای خط دیسچارج را توسط حباب حس می کند می تواند باعث تاثیر بالای خنک کاری شود و باعث کنترل دمای دیسچارج در دمای بهینه حدود 80 درجه سانتی گراد می شود.

می توان یک شیر برقی یا یک شیر در جلوی اکسپنشن ولو دما بالا برای مواقع تعمیرات نصب کرد. شیر برقی در زمان روشن شدن کمپرسور باز می شود و لوله متعادل کننده بایستی به خط فشار بالا برای خنثی کردن فشار داخلی نصب شود.

سیستم تزریق مایع همراه با اکسپنشن ولو دما بالا به جلوی کمپرسور

سیستم تزریق مایع همراه با اکسپنشن ولو دما بالا به جلوی کمپرسور

سیستم تزریق مایع همراه با اکسپنشن ولو دما بالا به محفظه کمپرس کردن کمپرسور اسکرو

سیستم تزریق مایع همراه با اکسپنشن ولو دما بالا به محفظه کمپرس کردن کمپرسور اسکرو

راه اندازی کمپرسور اسکرو

بار کمپرسور در زمان راه اندازی در چیلرهای کندانس هوایی بالاست به ویژه در هر استارت ابتدایی کمپرسور به دلیل بار زیاد زمان زیادی می برد تا بار سیستم به شرایط درخواستی برسد. در طول این زمان بار کمپرسور معمولا زیاد است و برای محافظ های کمپرسور اعلام خطا و خاموش کردن کمپرسور امری است که امکان بوجود آمدن دارد. برای جلوگیری از این امر توالی پله های راه اندازی کمپرسور اسکرو بایستی مطابق موارد زیر باشد:

کمپرسور در ظرفیت 25% (33%) شروع به کار می کند و حداقل تا 30 ثانیه به کار خود ادامه می دهد سپس به ظرفیت 50% (66%) سوییچ می شود و برای 3-5 دقیقه به کار خود ادامه می دهد و سپس به ظرفیت 75% (RC10-RC11 omitted) سوییچ می شود و برای 3-5 دقیقه به کار خود ادامه می دهد و سرانجام به ظرفیت 100% می رسد و به کار خود ادامه می دهد. معمولا 7 دقیقه زمان از راه اندازی کمپرسور تا حداکثر بار برای خنک کردن آب یا هوای برگشتی به دمای تنظیمی نیاز است. زمانی که کمپرسور به حداکثر بار می رسد. زمانی که کمپرسور به حداکثر بار می رسد، تکنسین می تواند تنظیم بار را برای بهترین حالت کارکرد انجام دهد.

راه اندازی کمپرسور اسکرو

راه اندازی کمپرسور اسکرو

راه اندازی ستاره مثلث کمپرسور را بدون در نظر گرفتن موارد بالا بایستی در نظر داشته باشید. بایستی 3-5 ثانیه زمان برای تغییر حالت ستاره به مثلث زمان دهید ولی بر اساس کاربری چیلر این زمان را بایستی تنظیم کرد.

حداقل زمان راه اندازی مجدد برای کمپرسورهای اسکرو در جدول زیر ذکر شده است و اسلاید ولو بایستی قبل از هر شروع مجدد در حالت 25% (33%) باشد. در صورتی که کمپرسور در زمانهای کوتاه استارت شود، این امر باعث افزایش جریان و آمپر کشیدن موتور می شود که به دلیل بار زیاد است و خطا یا تریپ در NFB را خواهیم داشت.

جدول حداقل زمان های استارات کمپرسور اسکرو بعد از خاموشی کمپرسور

مدل ها کوتاه ترین زمان راه اندازی مجدد(دقیقه)
RC10 ~ RC15L 3
RC16 ~ RC17 8
RC18 ~ RC21 15
RC22 ~ RC24 20

اگر کمپرسور برای راه اندازی از مدار ستاره مثلث استفاده می کند، بایستی از 3 کنتاکتور استفاده شود. مراقب باشید تا در هنگام نصب امکان اینترلاک شدن وجود دارد. در صورت بوجود آمدن مشکل برای یک کنتاکتور صدای کمپرسور در هنگام راه اندازی و یا کارکرد تغییر می کند و این شرایط برای موتور بسیار خطرناک است و بایستی سریعا کنتاکتور خراب را تعویض کرد.

بار کمپرسور در طول راه اندازی 25% (33%) تا حداکثر بار 100% وابسته به شرایط کارکرد و بار سیستم است. اگر سیستم بتواند خیلی سریع به شرایط مورد نیاز کاری برسد سپس بار کمپرسور می تواند از 25% (33%) مستقیما به 100% برسد. در صورت خلاف آن کمپرسور بایستی با توالی 25% – 50% – 75% –

100%/33%-66%-100% روشن شود تا بیش از حد داغ شدن در آن اتفاق نیفتد.

به خاطر داشته باشید که میزان روغن در سیلندر کنترل ظرفیت مدل های RC17 to RC24 نیاز به  پرکردن روغن بیشتر دارد. در ضمن نیاز به زمان بیشتری جهت اطمینان از برگشت کامل اسلاید ولو به حالت%25 در زمانی که کمپرسور خاموش می شود را دارد از این رو 15-20 دقیقه زمان می برد تا کمپرسور بتواند دوباره استارت شود. برای رسیدن به شرایط بالا به صورت راحت و سریع روش دیگری وجود دارد که به این صورت است که برای 30 ثانیه شیر برقی 25% (33%) باز باشد تا کمپرسور قبل از خاموشی آنلود کند. این کار باعث می شود تا اطمینان داشت که کمپرسور در استارت دوباره در حالت 25% (33%) پیستون روشن می شود بنابراین می توان در زمان کوتاهی کمپرسور را بعد از بالانس Hi-Lo استارت کرد. برای جلوگیری از استارت کمپرسور در حالت نابالانس بایستی 15 دقیقه زمان از زمان خاموشی کمپرسور گذشته باشد تا کمپرسور تحت بار زیاد شروع به کار نکند.

کاربرد سیستم یخ ساز

دمای اواپراتور سیستم یخ ساز در حالت کلی 10-15 درجه سانتی گراد است و نسبت تراکم در این موارد بیشتر است همچنین دمای دیسچارج کمپرسور نیز بیشتر است و باعث تریپ یا خطا در دمای دیسچارج می شود. برای جلوگیری از آسیب کمپرسور و کارکرد نرم کمپرسور بایستی سیستم تزریق مایع به کمپرسور برای جلوگیری از افزایش دمای دیسچارج اضافه شود.

به دلیل دمای اواپراتور پایین، روغن در اواپراتور تجمع می کند و به سیستم باز نمی گردد بنابراین پیشنهاد می شود یک اویل سپراتور دیگر به خط دیسچارج اضافه شود که بین خط دیسچارج کمپرسور و کندانسور قرار می گیرد و این جدا کننده روغن، روغن را به قسمت فشار میانی محفظه کمپرس کردن حل می دهد و باعث جلوگیری از خروج روغن از کمپرسور به سیستم می شود.

هرچند کارکرد این سیستم سخت تر است بنابراین پیشنهاد می شود از خنک کننده روغن برای کاهش دمای روغن استفاده شود که می تواند باعث افزایش عمر بلبرینگ ها شود و همچنین دمای گاز داغ دیسچارج را نیز پایین می آورد.

کاربرد مبردهای جدید (R-134a, R-407C, R-404A)

HFC-134a مبرد جدیدی است که برای کمپرسورهای مدل RC به کار می رود، شرایط کار مشابه با  HCFC-22 است اما زمانی که HFC-134a در کمپرسورهای مدل RC مورد استفاده قرار می گیرد، ظرفیت تبرید و قدرت خروجی موتور به %33 درصد در مقایسه با HCFC-22 کاهش می یابد. بایستی بسیار دقت کنید که در سیستم هایی با گاز HFC-134a از روغن های با پایه ایستر استفاده می شود که جاذب قوی رطوبت نسبت به روغن های معدنی است بنابراین اگر سیستم باز می شود بایستی حداکثر در 3 روز بسته شود و دوباره وکیوم صورت گیرید و پس از بستن سریع سیستم بایستی روغن اضافه شود و وکیوم چیلر تکمیل شود تا جذب رطوبت از هوای محیط صورت نگیرد.

HFC-407C & HFC-404A به صورت مخلوطی از مبردهای با نقطه شبنم و ویژگیهای متفاوت هستند. بایستی توجه زیادی به طراحی اواپراتور و روغن مورد استفاده قرار گیرد برای مثال POE Ester برای گاز HFC-134a. پیشنهاد می شود اضافه کردن روغن را در آخرین مرحله مونتاژ چیلر انجام دهید و به وسیله وکیوم پمپ روغن را به کمپرسور شارژ کنید تا احتمال جذب رطوبت هوا توسط روغن کاهش یابد.

اگر گاز سیستم تراکمی از R-22 به HFCs تغییر داده شود. تمام قطعات سیستم بایستی تمام اجزای سیستم تراکمی را دوباره طراحی کرد. برای مثال سایز اکسپنشن ولو، درایر، ظرفیت کندانسور و اواپراتور.

نصب شیر یکطرفه

برای جلوگیری از جریان برگشت مبرد به کمپرسور در زمان خاموشی سیستم، بایستی شیر یکطرفه در خط دیسچارج کمپرسور نصب شود. شیر یکطرفه قابل نصب بر روی سیستم های هنبل از نوع جاذبه ای است که در خروجی اویل سپراتور نصب می شود و بایستی به صورت عمودی نصب شود.

محافظ مشکلات فاز

کمپرسورهای اسکرو به مشکلات فاز بسیار حساس می باشند بنابراین بایستی توالی فازها را قبل از راه اندازی کمپرسور مورد بررسی قرار داد و از تجهیزات محافظتی استفاده کرد و همچنین می توانید از یک کنترل بار جهت کاهش و یا افزایش آمپر مصرفی استفاده کنید که امکان افزایش فشار و یا کاهش فشار را به کمپرسور نمی دهد.

کمپرسورهای مدل RC18, RC19, RC20 & RC21 دارای دو ساید گلس هستند، یکی سطح روغن را نشان می دهد و دیگری ساید گلس خط روغن است. تکنسین بایستی میزان روغنکاری را چک کند که آیا میزان روغنکاری مناسب است. اگر ساید گلس خط روغن میزان زیادی از حباب های مبرد را نشان داد به این معنی است که سطح روغن مناسب نیست و تکنسین بایستی چیلر را خاموش کند و سطح روغن را دوباره چک کند. برای بلبرینگ ها آسیب به دلیل وجود مبرد در خط روغنکاری امری است که به سرعت باعث خرابی می شود زیرا که  باعث پاک کردن بلبرینگ ها از روغن می شود و دلیل آن نیز زدودندگی بالای مبرد (سطح بلبرینگ ها از روغن) است.

سطح روغن روغنکاری

برخلاف روغنکاری بلبرینگ ها و محفظه کمپرس کردن، روغن برای کنترل ظرفیت کمپرسور اسکرو نیز به کار می رود. در هر دو سوی کمپرسور ساید گلس وجود دارد تا سطح روغن را بتوان بررسی کرد.

توجه: برای چیلرهای با لوله کشی طولانی، محاسبه میزان اضافی روغن برای روغنکاری مناسب ضروری است.

محدودیت نصب کمپرسور اسکرو با زاویه مورب

این پارامتر در زمانهایی از قبیل کشتی ها و قایق های ماهی گیری اهمیت پیدا می کند.

نصب کمپرسور اسکرو

نصب کمپرسور اسکرو

شستشوی سیستم تراکمی بعد از سوختن کمپرسور

در زمانی که کمپرسور سوخته باشد، بایستی تمامی مبرد از سیستم خارج شود. ضروری است که تمام روغن را از سیستم خارج کنید و سیستم را وکیوم کنید و سپس با نیتروژن خشک شارژ کنید. این روش از آلودگی بیشتر سیستم به دلیل اسیدیته و رطوبت در حین تعمیر و تعویض کمپرسور جلوگیری می کند و سپس سیستم را با گاز جدید شارژ کنید و میزان مناسب روغن را نیز بایستی چک کنید و درایر را نیز برای سیستم جدید نصب کنید. بعد از انجام مراحل فوق اقدام به راه اندازی سیکل برای 1 ساعت بکنید و سپس کمپرسور را خاموش بکنید و روغن و فیلتر درایر را تعویض کنید و مبرد را نیز تعویض کرده و مبرد تازه شارژ کنید و سپس سیستم را دوباره راه اندازی کنید و دوباره بایستی روغن و درایر را تعویض کنید تا اسید و رطوبت در سیستم باقی نماند.

تمیز کردن فیلتر روغن و کاربرد سوییچ فشار روغن اختلافی

فیلتر ساکشن و فیلتر روغن بایستی بعد از تعمیر کمپرسور تمیز شود. این کار از آسیب به کمپرسور به دلیل افت فشار زیاد که به دلیل سوختن کمپرسور، بلبرینگ های آسیب دیده یا درست کار نکردن اسلاید ولو است و همچنین می توان از سوییچ فشار روغن اختلافی استفاده کرد تا از آسیب به کمپرسور در زمان گرفتگی فیلتر روغن جلوگیری شود.

دیگر اختارها

  1. هیتر روغن بایستی در زمان خاموشی کمپرسور در مدار بیاید. این کار باعث نگه داشتن دمای روغن به بالاتر از دمای استاندارد روغن می شود این امر به ویژه در زمانی که دمای محیط پایین است از اهمیت زیادی برخوردار است همچنین دمای روغنکاری نیز بایستی به دقت کنترل شود که بنا به شرایط و کاربردها متفاوت می باشد. کمترین دمای روغن برای راه اندازی کمپرسور قبل از روشن کردن کمپرسور اسکرو 15 درجه بالاتر از دمای محیط است.
  2. ایزوله بودن موتور کمپرسور به ویژه در زمان راه اندازی اولیه بعد از نصب چیلر و اولین راه اندازی سالیانه مهم می باشد. در صورتی که مقاومت کلاف ها کمتر از 5 اهم است کمپرسور را روشن نکنید. در صورتی که میزان اهم شرکت سازنده و کمپرسور شما همخوانی ندارد می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.
  3. بعد از هر تعمیر کمپرسور اقدام به تست نشت یابی کنید تا نشتی مبرد وجود نداشته باشد.
  4. در کاربردهای دما پایین یا یخساز، بایستی به صورت مرتب تخته کلمپ را چک کنید و برای ایزوله کردن می توانید از چسب سیلیکون جهت جلوگیری از تاثیر شبنم بر روی ترمینالها استفاده کنید.
  5. به صورت طبیعی دمای کارکرد در قسمت دیسچارج 20 درجه بیشتر از دمای اشباع کندانسور است. با استفاده از کاربرد تزریق مایع می توان از افزایش دمای دیسچارج جلوگیری کرد. وجود مایع در خط دیسچارج باعث کاهش دمای دیسچارج می شود.
  6. هرچند که ساختار چیلر می تواند در کارکرد کمپرسور بسیار موثر باشد اما بایستی از ورود مبرد مایع به سیستم روغنکاری جلوگیری کرد که باعث نقص در روغنکاری می شود(ویسکوزیته روغن کم می شود) و عمر بلبرینگ ها را نیز کاهش می دهد. طول عمر بلبرینگ ها به دمای دیسچارج وابسته است بنابراین برای طراحی مدار کنترل چیلر نیاز به کنترل دمای دیسچارج وجود دارد و هر زمانی که دمای دیسچارج از شرایط طبیعی خارج شود بایستی دلیل این امر تشخیص داده شود و دمای دیسچارج کمپرسور کنترل شود و به میزان تعیین شده باز گردد.

کاربرد جدا کننده روغن دوم

3 راه برای برگرداندن روغن ثانویه خارجی به کمپرسور وجود دارد:

  1. شیر کنترل سطح روغن- شیر کنترل سطج روغن را در سپراتور روغن ثانویه نصب کنید. شیر با باز شدن اجازه برگشت روغن به کمپرسور را می دهد.
  2. شیر برقی و تایمر- شیر برقی در مسیر لوله بازگشتی نصب کنید تا بتواند به صورت روشن/خاموش به وسیله یک تایمر مسیر بازگشت روغن به کمپرسور را کنترل کند.
  3. شیر برقی و شیر قطع کن- شیر قطع کن در مسیر لوله روغن بازگشتی نصب کنید و برای جریان روغن مناسب آن را تنظیم کنید. شیر برقی در زمان روشن و خاموش شدن کمپرسور اسکرو تنها باز و بسته می شود.

شیر برقی که بین اویل سپراتور ثانویه و کمپرسور، در مسیر روغن بازگشتی به کمپرسور نصب می شود، به این دلیل است که در زمان خاموشی کمپرسور از بازگشت گاز دما و فشار بالا به کمپرسور جلوگیری کند.

اویل سپراتور یا جداکننده روغن ثانویه در کمپرسورهای اسکرو

اویل سپراتور یا جداکننده روغن ثانویه در کمپرسورهای اسکرو

بازگشت روغن به کمپرسور را می توان انتخاب کرد که می تواند به قسمت موتور یا به قسمت فشار متوسط محفظه کمپرس کردن باز گردد.

در صورتی که این دو اتصال برای کاربردهای دیگری مورد استفاده قرار گرفته بودند، می توان این خط را به ساکشن کمپرسور متصل کرد.

کاربرد خنک کننده روغن

کاربرد خنک کننده روغن در مدلهای RC

دسترسی های استاندارد کمپرسور RC (فیلتر روغن، فلنچ فیلتر روغن) را با مواردی که برای اویل کولر در شکل نشان داده شده، تعویض کنید.

سایز خنک کننده روغن را می توانید با استفاده از جدول بار حرارتی بالا بدست آورید. هر دو مدل پوسته و لوله و مبدل صفحه ای برای کمپرسور پیشنهاد می شود. هر 3 مدل سیستم لوله کشی خنک کاری زیر را می توان انجام داد:

  1. به وسیله مبرد(مبرد از خط مایع می آید و به اتصال فشار میانی باز می گردد)

    به وسیله مبرد(مبرد از خط مایع می آید و به اتصال فشار میانی باز می گردد)

  2. خنک کردن روغن با استفاده از هوا

    خنک کردن روغن با استفاده از هوا

خنک کردن روغن به وسیله برج خنک کننده

3.خنک کردن روغن به وسیله برج خنک کننده

مبرد مایع در قسمت ساکشن

اگر مبرد در اواپراتور جمع شود و کمپرسور خاموش باشد باعث بوجود آمدن صدای غیر طبیعی در چند دقیقه اول راه اندازی می شود. برای کارکرد طولانی مدت این امر تنها به کوتاه شدن عمر بلبرینگ ها منجر نمی شود بلکه باعث دفرمه شدن روتور نیز می شود. در مواردی که این حالت پیش بیاید بایستی علت این مورد را پیدا و آنرا رفع کرد.

کاربرد سیستم های موازی

در مواردی که از چند کمپرسور با یک کندانسور در یک چیلر تراکمی استفاده می شود و همچنین اواپراتور نیز مشترک است، امکان برگشت نامناسب روغن به میزان مساوی به کمپرسورها وجود دارد که باعث کاهش سطح روغن در یکی یا تعدادی از کمپرسورها می شود. مطمئن شوید که سوییچ کنترل سطح روغن در هر کمپرسور قرار دارد و سوییچ جریان روغن برای هر خط برگشت روغن به هر کمپرسور نصب شده است.

پمپ دان کمپرسور اسکرو

پمپ دان را در شرایط عادی کارکرد چیلر انجام ندهید و از آن تنها برای تعمیرات و خاموشی های بلند مدت استفاده کنید. زمانی که چیلر را پمپ دان می کنید، موارد زیر را انجام دهید:

  1. توجه کنید در حین پمپ دان، دمای دیسچارج بالا می رود و در صورت خطا دادن سوییچ دمای دیسچارج، موقتا عملیات را متوقف کنید.
  2. حداقل فشار ساکشن کمتر از 5 kg/cm2 G نیست.
  3. به توالی استارت و استپ توجه کنید و پمپ دان بایستی کمتر 6 بار در ساعت انجام شود.
  4. اگر پمپ دان برای 3 دقیقه ادامه پیدا کند، هنوز توانایی ندارد فشار ساکشن را به پایین تر از 5kg/cm2 G برساند. ضمنا توجه کنید که شیر خط مایع بایستی در حین کار بسته باشد و حداکثر زمان مجاز پمپ دان 5 دقیقه است تا باعث بیش از حد داغ شدن سیم پیچ نشود.

ساختار کمپرسور اسکرو

در شکل زیر ساختار و اجزای کمپرسور اسکرو هنبل را می توانید ببینید:

ساختار و اجزای کمپرسور اسکرو

ساختار و اجزای کمپرسور اسکرو

بدنه کمپرسور-2. بدنه موتور-3. جدا کننده روغن-4. روتور-5. استاتور-6. واشر روتور-7. حلقه فاصله انداز-8. بفل جدا کننده روغن-9.کارتریچ جداکننده روغن-10. پیستون-11. فنر پیستون-12. میله پیستون-13. محافظ نشیمنگاه بلبرینگ ها-14. شیر برقی مدولیشن-15. مدولیشن اسلاید ولو-16. خار اسلاید ولو-17. بلبرینگ های دیسچارج-18. رینگ ثابت کننده دیسچارج-19. فنر دیسک-20. پیستون بالانس آلفا-21. مهره شکاف دار بلبرینگ-22. روتور نری-23. بلبرینگ های ساکشکن-25. رینگ هدایت کننده روغن-26.ساید گلس سطح روغن-27. کارتریچ فیلتر روغن-28. فیلتر ساکشن-29. هیتر روغن-30. روغن تبرید-31. فلنچ ساکشن-32. فلنچ دیسچارج-33. تخته کلمپ-35. ترمینالهای ترموستات-36. صفحه محافظ کابل موتور

سیستم کنترل ظرفیت پیوسته کمپرسور اسکرو

در سیستم کنترل ظرفیت پیوسته(بدون پله)، یک شیر برقی در حالت عادی باز (SV2) و یک شیر برقی در حالت عادی بسته (SV1) بترتیب در ورودی و خروجی پیستون سیلندر قرار دارد. این دو شیر برقی به وسیله کنترلر دمای چیلر کنترل می شوند. ظرفیت تبرید از این رو به صورت مودولار بین 33% – 100% (RC10~11 only)/25% – 100% (RC12~24) است. بنابراین کنترل ظرفیت خروجی در شرایط پایدار به وسیله ورودی SV2 و خروجی SV1 به ترتیب و مدولار انجام می شود.

برای هر کنترل کننده ای، کنترل بار یا بی باری در یک شرایط پایدار مهم است. برای بوجود آمدن یک مدولار نرم، هنبل پیشنهاد می کند تا از یک اریفیس اضافی که در خط روغن نصب می شود استفاده کنید در صورتیکه بار یا بی بار کردن با سرعت زیاد اتفاق بیفتد، کاربرد دارد.

کنترل بار پیوسته کمپرسور اسکرو

کنترل بار پیوسته کمپرسور اسکرو

شماره نام شماره نام
1 فیلتر ساکشن 10 روغن
2 ورود گاز(فشار پایین) 11 بفل جدا کننده روغن
3 موتور 12 خروج گاز(فشار بالا همراه روغن)
4 کارتریچ فیلتر روغن 13 لوله مویی
5 بلبرینگ های ساکشن 14 شیر برقی نرمالی بازSV2
6 روتور نری 15 شیر برقی نرمالی بستهSV1
7 بلبرینگ های دیسچارج 16
8 بفل جدا کننده روغن 17 اسلاید ولو
9 خروج گاز(فشار بالا با روغن)

 

روش تعویض کنترل ظرفیت 4 پله ای با کنترل بدون پله

سیستم کنترل ظرفیت 4 پله ای یکی از روش های کنترل ظرفیت در کمپرسورهای مدل RC است ولی بعضی اوقات نیاز به تغییر این سیستم به کنترل ظرفیت بدون پله است. برای این کار موارد زیر را دنبال کنید:

  1. قطعات اضافی مورد نیاز: شیر برقی پیوسته و صفحه اریفیس
  2. روش کار:
  3. فشار کمپرسور را کاهش دهید، ابتدا لوله مویی ورودی روغن را باز کنید و سپس زانوی 90 درجه را باز کنید.
  4. حال شیر برقی پیوسته SV2 را نصب کنید و لوله مویی را نیز مانند شکل نصب کنید.
  5. شیر برقی 33%/25%(SV1) را موقتا باز کنید و صفحه اریفیس را نصب کنید سپس شیر برقی 33%/25%(SV1) را دوباره روی اریفیس نصب کنید و مانند شکل آن را محکم کنید.
  6. مدار SV2 (66%, RC10-RC11)/SV2 & SV3 (50% & 75%, RC12-RC24) را قطع کنید و یا شیر برقی را بردارید و جای آن را با یک صفحه مخصوص بپوشانید.
  7. به جهت جریان روغن که با 1 به 2 بر روی بدنه شیر برقی پیوسته SV2 مشخص شده، دقت کنید.
  8. دقت کنید که هیچ نشتی وجود ندارد.
  9. از کنترلر بدون پله برای کنترل شیر برقی SV1 (بی بار) و SV2 (بار دار) استفاده کنید.
  10. پالس هار بهینه 0.5-1 ثانیه برای کنترل SV1 (بی بار) و SV2 (بار دار) استفاده کنید و فاصله زمانی برای نگه داشتن SV1 ، SV2را می توان 5-30 ثانیه مدولیشن نرم و پیوسته تنظیم کرد.

روغنکاری کمپرسور اسکرو

تابع اصلی در کمپرسور اسکرو، روغنکاری و خنک کردن و کنترل ظرفیت است. فشار مثبت روغن در سیلندر پیستون و اسلاید ولو را هل می دهد که با میله پیستون حرکت روبه جلو و عقب دارد. استفاده از سیستم روغنکاری با فشار مثبت اختلافی این امکان را می دهد که از پمپ روغن اضافی در سیستم استفاده نکرد.

بلبرینگ های به کار رفته در کمپرسور اسکرو نیاز به مقدار کمی روغن اما به صورت پیوسته برای روغنکاری دارد. تزریق روغن به محفظه کمپرس کردن باعث تشکیل یک فیلم روغن برای افزایش راندمان و جذب گرمای کمپرس کردن می شود.

برای جدا کردن گاز مبرد از روغن نیاز به جداکننده روغن می باشد تا اطمینان داشته باشیم روغنی به سیستم نمی رود. به دمای روغن توجه کنید که مهمترین پارامتر در طول عمر بلبرینگ های کمپرسور است. دمای بالای روغن باعث کاهش ویسکوزیته و باعث روغنکاری ضعیف و باقی ماندن گرما در کمپرسور می شود. ویسکوزیته پیشنهادی برای روغن 15mm2 / s و بالاتر در هر دمایی است. در صورتی که دمای کمپرسور بالا باشد بایستی از خنک کننده روغن استفاده کرد.

در چیلرهای فلودد و DX با لوله کشی طولانی پیشنهاد می شود از یک جدا کننده ثانویه نیز استفاده کنید تا حمل روغن توسط گاز به سیستم کاهش یابد.

استانداردهای تعویض روغن کمپرسور اسکرو

عنوان مقدار عنوان مقدار
رنگ و ASTM بالای 6.0 عدد اسید کل mg KOH/g بالای0.5
ذرات خارجی بالای 5.0 رطوبتPPM بالای 100
ویسکوزیته در دمای 40 درجه تغییرات بیشتر یا کمتر از 10% و یا بیشتر

شارژ روغن کمپرسور اسکرو

برای کارکرد مناسب، روغنکاری، خنک کاری و کارکرد کنترل ظرفیت کمپرسورهای اسکرو شارژ روغن یکی از مهمترین پارامترها می باشد.

مشکلات زیر در سیستم مواردی است که امکان دارد با آنها مواجه شوید:

  1. آلودگی روغن بوسیله ذراتی که ممکن است باعث گرفتگی فیلتر روغن شوند.
  2. اسیدی شدن سیستم بوسیله رطوبت که باعث خوردن شارلاک سیم پیچ می شود.
  3. خراب شدن روغن به دلیل کارکرد در دمای بالا که باعث کوتاه شدن عمر بلبرینگ ها می شود.

در زیر زمانهایی که بایستی روغن کمپرسور اسکرو تعویض شود لیست شده اند:

  1. روغن را هر 10000 ساعت بررسی کنید و پیشنهاد می شود در 20000 ساعت اولیه کارکرد کمپرسور اقدام به تعویض روغن و تمیز کردن فیلتر روغن نمایید زیرا احتمال جمع شدن آلودگی های اولیه در فیلتر وجود دارد. بررسی روغن بعد از 2500 ساعت اولیه کارکرد و یا سال اول کارکرد کمپرسور ضروری است. در صورت تمیز بودن روغن و گذشت 20000 ساعت و یا 4 سال بایستی روغن تعویض شود.(حتی در صورتی که سیستم در شرایط خوبی به سر می برد)
  2. برای جلوگیری از کیپ شدن فیلتر روغن بایستی یک سوییچ اختلاف فشار روغن نصب شود تا در صورت مشکل کمپرسور خاموش شود و از آسیب به بلبرینگ ها جلوگیری شود.
  3. اگر دمای دیسچارج کمپرسور بیشتر از نقطه بحرانی باشد، روغن خیلی زود از بین خواهد رفت بنابراین هر دو ماه بایستی موارد استانداردی روغن را بررسی کرد.
  4. اسیدی شدن روغن یکی از دلایل کاهش عمر بلبرینگ هاست. روغن را از لحاظ اسیدی بودن به صورت مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز (پایین بودن PH کمتر از 6) روغن را تعویض کنید و فیلتر درایر را نیز تعویض نمایید.
  5. بعد از بیش از حد داغ شدن یا سوختن سیم پیچ، کیفیت روغن را به صورت ماهیانه بررسی کنید.

کمپرسورهای اسکرو دارای اکونومایزر

کمپرسورهای اسکروی هنبل را می توان با یا اتصال اضافی اکونومایزر نیز به کار برد. با استفاده از این روش کارکرد، ظرفیت تبرید و همچنین راندمان را می توان با یک مدار سابکول و یا اکسپنشن دو مرحله ای افزایش داد.

روش کارکرد اکونومایزر

برخلاف کمپرسورهای رفت و برگشتی (کمپرسورهای سیلندر پیستونی)، در کمپرسورهای اسکرو جریان مبرد تنها در یک جهت است. زمانی که روتور شروع به حرکت می کند، جریان مبرد به صورت پایدار و پیوسته فشرده می شود و از ساکشن به کندانسور فرستاده می شود.

فشار در اتصال میانی اضافه شده مشابه با فشار بینابینی در یک سیستم دو مرحله ای است. در نتیجه یک کمپرسور اسکرو در این طراحی می تواند با یک مدار سابکول اضافه یا یک لوله فشار بینابینی برای اکسپنشن های دو مرحله ای کار کند. این قضیه باعث افزایش ظرفیت تبرید به واسطه سابکول بودن بیشتر است به ویژه با نسبت فشار بالاتر. با این روش راندمان افزایش می یابد.

استفاده از اکونومایزر(مادون سرد کننده)

با استفاده از این روش کارکرد، از مایع مادون سرد استفاده می شود که با منبسط شدن آن بعد از اکسپنشن ولو می تواند باعث جذب حرارت شود و با مبرد سوپرهیت فشرده شده که از اواپراتور به کمپرسور آمده است مخلوط می شود.

سیستم اکونومایزر کمپرسور اسکرو همراه با مبرد به صورت فلش

در این روش که در شکل می بینید از نوعی از مادون سرد استفاده می شود که بین کندانسور و اواپراتور قرار می گیرد. این نوع از مادون سرد باعث سرد شدن مبرد تا نقطه جوش آن می شود(همانند تبخیر یک قسمتی از مایع). از این روش تنها در چیلرهایی که دارای اواپراتور فلودد هستند، می توان استفاده کرد.

اکونومایزر کمپرسور اسکرو اکونومایزر کمپرسور اسکرو

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.


منتشر شده در :// نویسنده:mehrspand

contact

تهران،خیابان آزادی،اتوبان نواب،جنب خیابان هاشمی،پلاک 48
شماره تماس:
09123873563
021-43855203

ایمیل پشتیبانی : info@mehrespand.ir
facebook google instagram twitter aparat pinterest

about us

این شرکت با استفاده از استانداردهای معتبر جهانی تحت عنوان,ASHRAE-15مقررات و ایمنی تبرید مکانیکی ASAB9.1 و قوانین ASMEجهت مخازن تحت فشار در زمینه تاسیسات برودتی توانسته است بهترین راهکارهای تعمیر، سرویس، راهبری و تامین قطعات دستگاههای تهویه مطبوع را ارائه نماید و نیز با بهره گیری از توان علمی و تخصصی و دانش فنی روز دنیا نسبت به ارائه مشاوره و راهنمائی محققین ،دانشجویان و علاقه مندان به این رشته را فراهم نماید. علاقه مندان جهت دریافت هر گونه پاسخ در این زمینه با گروه مشاورین شرکت تماس حاصل نمایند.

mehrspand


تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت محفوظ است 2008-2015