چیلر تراکمی

 راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت سوم

عیب یابی و تعمیر کمپرسور

چرا کمپرسورها خراب می­ شوند؟

تعمیر کمپرسور – ضربه زدن مایع

این اتفاق نتیجه تلاش کمپرسور برای کمپرس کردن مایع در سیلندرهاست. این مایع می­ تواند مایع مبرد یا مخلوط مایع و روغن و با روغن باشد. بیشتر مایع مبرد وارد شده به کمپرسور به سیلندر وارد می شود و در بسیاری از موارد مشاهده می­ شود که مخلوط شدن روغن و مبرد در شروع راه ­اندازی (به دلیل عدم استفاده از هیتر) و ورود این مخلوط به سیلندر باعث ضربه می­­ شود. نتایج این اتفاق عبارتند از :

  1. شکستن سوپاپ­ ها
  2. شل شدن پیچ­ های سرسیلندر
  3. پاره شدن واشر-سرسیلندر یا واشر ولوپلیت
  4. شکستن شاتون­ ها – وابسته به میزان مایع در سیلندر
  5. شکستن میل لنگ- بیشتر در کمپرسورهای 9R,MR اتفاق می­ افتد.

2-شستن مایع

این اتفاق به دلیل شسته شدن روغن از سطوح توسط مایع مبرد اتفاق می­ افتد که روغن را از پیستون ها و سیلندر ها می­ شوید. این اتفاق معمولا در راه اندازی اتفاق می افتد و مبرد موجود در کارتر روغن را از پیستون ها و سیلندر می­ شوید. یکی از نتایج این اتفاق نیز ضربه است. نتایج این اتفاق نیز ضربه است:

  1. خوردگی پیستون ها
  2. خوردگی رینگ ها
  3. خوردگی سیلندرها
  4. خط افتادن دژنگپین
  5. خط دار شدن و شکستن شاتون ها
  6. خوردگی بوش ها
  7. خط افتادن میل لنگ

3-رقیق شدن روغن

این اتفاق نتیجه برگشت مایع به کمپرسور در حین کارکرد کمپرسور است. اگر مایع مبرد به مقدار کافی و برای مدت طولانی به کمپرسور و از طریق شیر یکطرفه روغن به کارتر کمپرسور برسد. گرمای روغن باعث تبخیر مقداری از مبرد می­ شود اما مخلوط شدن روغن و مبرد باعث رقیق شدن روغن می­ شود که نمی­ تواند وظیفه روغنکاری را به خوبی انجام دهد.

نتیجه این می­ شود که:

  1. روتور در استاتور کشیده می­ شود.
  2. بوش ها خورده می­ شوند.
  3. شاتون هامی­ شکنند و خط دار می­ شوند، ابتدا خط دار می­ شود.
  4. میل لنگ خط دار (خراشیده) می­ شود.

4-دمای دیسچارج بالا

این اتفاق نتیجه افزایش دمای سرسیلندر و سیلندر است که روغن توانایی روغنکاری خود را از دست می­ دهد .نسبت­های تراکم بالا و خنک کاری نامناسب کمپرسور می­ تواند باعث بروز این اتفاق شود. نسبت تراکم بالا نتیجه کارکرد کمپرسور با فشار ساکشن پائین یا فشار دیسچارج بالا یا ترکیب این دو حالت است. بالا بودن فشار ساکشن نیز باعث افزایش فشار دیسچارج می­ شود. انتخاب درست تجهیزات و تنظیمات سوئیچ­ های فشار می­ تواند به کارکرد درست سیستم کمک کننده باشد و دمای گاز ساکشن برگشتی به کمپرسور بایستی تا آنجایی که ممکن است پائین باشد البته بدون ریسک برگشت مایع. نتیجه اینکه:

  1. سیاه شدن ولوپلیت
  2. خوردگی رینگ­ها، پیستون­ها و دژنگپین
  3. خوردگی سیلندر
  4. خراشیده شدن شاتون­ ها ، بوش­ ها و میل لنگ
  5. سوختگی نقطه­ ای به علت وجود ذرات فلزی

5-نقص در روغنکاری

این اتفاق نتیجه کمبود روغن در کارتر برای روغنکاری مناسب قطعات است. این اتفاق می­ تواند ناشی از روغن، دیفراست ناکافی، کمبود شارژ گاز یا بار کم است. روغن بایستی به همان سرعتی که کمپرسور را ترک می­کند، به کمپرسور باز گردد. نتیجه این اتفاق:

  1. خراشیده شده بوش­ ها
  2. شکستن شاتون­ ها
  3. خراش دار شده میل لنگ

6-موتورها

خیلی از موتورها به دلایل روغنکاری خراب می­ شوند. اما خیلی از سیم پیچ­ ها بدون وجود دلایل واضح مکانیکی دچار سوختگی می­ شوند. مثالهایی از این سوختگی عبارتند از:

  1. سوختگی کلی، کل سیم پیچ بیش از اندازه گرم شده یا می­ سوزد. این اتفاق می ­تواند نتیجه مشکلات ولتاژ ، ناکافی بودن خنک کاری موتور یا دلایل ناکافی باشد.
  2. سوختن تک فاز، دوفاز از 3 فاز موتور بیش از اندازه گرم شده یا می سوزد. این اتفاق نتتیجه نبود جریان در یک فاز و بار بیش از اندازه دو فاز دیگر است.
  3. نیمی از یک فاز می ­سوزد، این اتفاق در سیم پیچ­های دوبل مثلث با دو کنتاکتور زمانی که نیمی از موتور دارای شرایط تک فاز است. این مشکل معمولاً به دلیل مشکل کنتاکتور است.
  4. سوختگی نقطه­ ای، این اتفاق نتیجه اتصال کوتاه بین سیم پیچ­ ها ، بین سیم­ ها، دربین سیم­ پیچ­ ها یا اتصال بدنه است. آسیب در یک نقطه کوچک بروز می­ کند. آلودگی، لرزش، نوسان ولتاژ یا به دلایل نامعلوم بروز می­ کند.
  5. سیم پیچ استارت می­ سوزد، تنها سیم پیچ استارت در موتور تک فاز می­ سوزد. جریان اضافی از سیم پیچ راه­ انداز به دلیل مشکلات قطعات یا سیم کشی نا مناسب عبور می­ کند.
  6. اتصال بدنه ترمینال یا سیم­ ها
  7. تک فاز اولیه، درنتیجه از دست رفتن یک فاز اولیه مثلث به ستاره یا ستاره به مثلث این حالت نشان دهنده سوختن یک فاز است.

ادامه دارد…..

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه برگشت مایع به کمپرسور با مشاورین گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور – قسمت اول

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور – قسمت دوم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت چهارم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور – قسمت پنجم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور – قسمت ششم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور – قسمت هفتم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور – قسمت هشتم

1 نظر در “ راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت سوم

  1. مصطفی گفت:

    من یک جزوه کامل در مورد تعمیرات کمپرسورهای پیستونی میخوام،از کجا میتونم تهیه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *