دسته های مرتبط

تغییر مبرد(گاز فریونی) از HFCF به HFC

۱_ قانون اروپا

استفاده از مبردهای HCFC مطابق قانون از سال ۲۰۱۰ ممنوع شده است.

مطابق با آئین نامه ۲۰۳۷ مبردهای HCFC نمی توانند در سردخانه ها و چیلرهای تراکمی به کار روند.

سازنده های کمپرسور مانند کوپلند، کمپرسورها را با روغن پلی استر POE شارژ می کنند که توانایی کارکرد با مبرد (R22) HCFC و همچنین HFC مانند R-404A ، R-407c یا R-134a را دارا است.

در ادامه نکاتی برای تعویض گاز و روغن ذکر شده است.

۲_ نکاتی که بایستی در نظر گرفت

  • تغییر گاز سیستم برای تمام کمپرسورها امکانپذیر نیست برای مثال برند کوپلند یا پرست کولد تولیدی قبل از ۱۹۸۰ امکان تعویض گاز وجود ندارد و این به دلیل عدم سازگاری یا عایق های سیم پیچ است.
  • برای مثال شرکت امرسون روغن های پلی استری را برای کارکرد با HFC معرفی میکند که شامل Mobil EAL Arctic 22cc یا EMKARATE RL 32-3MAF است.

روغن های معدنی مانند ۳GS را نمیتوان با مبردهای HFC به کار برد.

  • در حالت کلی پیشنهاد می شود مبرد R22 با R407c تعویض شود که دارای فشارها و راندمان مشابه است. برای کاربردهای دما متوسط و پائین می توان از مبرد R404A استفاده کرد و بایستی احتیاط های زیر را در نظر گرفت:
  • رگلاتورهای فشار مانند شیرهای EPR ممکن است نیاز باشد ریست شوند. فشارهای R407c نسبت به R22 در دماهای کندانس طبیعی بالاتر است. کنترل های ایمنی مانند سوئیچ های فشار بالا و پائین ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند.
  • زمانی که اندازه گیری یا تنظیم سوپرهیت TEV بعد از تعویض با R407c انجام می شود، بایستی جداول فشار نقطه شبنم استفاده شود.
  • سیستم هایی که از R407c استفاده می کنند ممکن است دارای افت فشار بالاتری نسبت به R22 باشد. فشار کارکرد شیرهای برقی و رگلاتور های فشار را برای کاربرد درست از کاتالوگ ها بررسی کنید.
  • فیلتر درایرها بایستی تعویض شوند و در صورت نیاز سایدگلس ها نیز تعویض شوند.
  • روغن های پلی استر POE جاذب قوی رطوبت هستند و به سرعت رطوبت را از هوا (زمانی که در ظرف باز باشد) جذب می کنند و در هنگام اضافه کردن روغن به کمپرسور بایستی دقت صورت گیرد. همچنین قابلیت حمل ذرات خارجی زیادی در سیکل تبرید دارند که ممکن است به کمپرسور آسیب زند و استفاده از فیلتر ساکشن پیشنهاد می شود.

۳_دستورالعمل تعویض مبرد

  • زمانی که روغن های معدنی را به روغن های پلی استر تغییر می دهیم، حداکثر میزان روغن معدنی باقی مانده %۵ است. برای سیستم هایی که از مبدل های صفحه ای استفاده می کنند، روغن معدنی اضافه می تواند باعث گرفتگی مبدل حرارتی شود. بنابراین پیشنهاد می شود بیشتر از ۱% روغن معدنی در سیستم هایی که از این نوع سطوح انتقال دما استفاده می کنند، روغن در سیستم وجود نداشته باشد. میزان روغن باقی مانده را می توان با یک ریفرکتومتر اندازه گیری کرد.
  • قبل از راه اندازی سیستم تغییر داده شده، سیکل بایستی تست نشتی شود. تمام نشتی ها بایستی قبل از اضافه کردن مبرد جدید، گرفته شوند و همچنین سوپرهیت در ورودی کمپرسور، فشار دیسچارج، فشار ساکشن و نسبت تراکم بررسی شود.
  • کمپرسور حداقل ۳۰ دقیقه تحت شرایط پایدار راه اندازی کنید تا هر مقدار روغن که امکان دارد به کمپرسور بازگردد.
  • برای کمپرسورهای هرمتیک از قبیل کمپرسورهای اسکرال، روغن را از کمپرسور و مبرد از سیستم خارج کنید. روغن کمپرسور را اندازه گیری (لیتر) کنید.
  • برای کمپرسورهای هرمتیک، محتاطانه روغن کارتر را خارج کنید و روغن خارج شده بایستی برابر روغن شارژ شده توسط کارخانه باشد که از پلاک یا کاتالوگ کمپرسور بدست می آید.کمپرسور را دوباره با مبرد HCFC و روغن پلی استر راه اندازی کنید، پروسه را تکرار کنید تا ۵% روغن معدنی باقی بماند.
  • همچنین پیشنهاد می شود تست اسید روغن کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک انجام شود.
  • سیستم هایی که دارای جداکننده روغن، ریسیور روغن، فلوتر روغن و اکومولاتور خط ساکشن هستند بایستی دارای محل تخلیه روغن باشند. پیشنهاد می شود خط ساکشن، خط مایع و کویل اواپراتور توسط مواد شستشو دهنده و نیتروژن خشک تمیز شود. میزان مشابه روغن کشیده شده، روغن پلی استر به کمپرسور اضافه کنید و سیکل تبرید را تا ۰٫۲۲torr/0.3mbar یا کمتر وکیوم کنید.
  • شارژ گاز با مبرد جدید را انجام دهید که تقریبا ۸۰% مقدار مبرد خارج شده از سیکل است. زمانی که مبردهای HFC را شارژ می کنید، پیشنهاد می شود که شارژ مایع انجام شود و دقت شود به کمپرسور آسیب نرسد.
  • سیستم را راه اندازی کنید و شرایط کارکرد را رکورد بگیرید و با مقایسه با شرایط کارکرد، روغن را عوض کنید. قطع نظر از مبرد مورد استفاده، نسبت تراکم بایستی شبیه به فشارهای اندازه گیری شده قبلی (نسبت های قبلی) باشد. همچنین رنگ سایدگلس خط مایع را به جهت وجود رطوبت بررسی کنید.
  • روغن را دوباره چک کنید و مطمئن شوید حداکثر ۵% روغن، معدنی است در صورتی که میزان بیشتر از ۵% باشد بایستی روغن و مبرد از سیکل خارج شود تا اینکه ۵% روغن معدنی باقی بماند.

 


منتشر شده در :// نویسنده:mehrspand

contact

تهران،خیابان آزادی،اتوبان نواب،جنب خیابان هاشمی،پلاک 48
شماره تماس:
09123873563
021-43855203

ایمیل پشتیبانی : info@mehrespand.ir
facebook google instagram twitter aparat pinterest

about us

این شرکت با استفاده از استانداردهای معتبر جهانی تحت عنوان,ASHRAE-15مقررات و ایمنی تبرید مکانیکی ASAB9.1 و قوانین ASMEجهت مخازن تحت فشار در زمینه تاسیسات برودتی توانسته است بهترین راهکارهای تعمیر، سرویس، راهبری و تامین قطعات دستگاههای تهویه مطبوع را ارائه نماید و نیز با بهره گیری از توان علمی و تخصصی و دانش فنی روز دنیا نسبت به ارائه مشاوره و راهنمائی محققین ،دانشجویان و علاقه مندان به این رشته را فراهم نماید. علاقه مندان جهت دریافت هر گونه پاسخ در این زمینه با گروه مشاورین شرکت تماس حاصل نمایند.

mehrspand


    تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت محفوظ است 2008-2015