دسته های مرتبط

تعمیر کمپرسور- بیش از حد گرم شدن

کمپرسورها به­ صورت طبیعی به­ دلیل گرمای تولیدشده در کمپرسور، در شرایط گرم کار می­ کنند. این گرما ناشی از متراکم کردن گاز در سیلندر و اصطکاک و گرمای تولید شده توسط سیم­ پیچ کمپرسور است. درصورت کارکرد کمپرسور در خارج از شرایط طراحی، طول­ عمر کمپرسور کاهش پیدا می­ کند و کمپرسور نیاز به تعمیر پیدا می­ کند.برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.زمانی که کمپرسوری در خارج از محدوده توانایی کارکرد به ­کار خود ادامه دهد، می تواند باعث خرابی کمپرسور شود. این مشکل به علتی خارج از کمپرسور بوجود می­ آید که نشانه­ های آن در کمپرسور دیده می­ شود. کمپرسورهایی که با دمای اواپراتور 10 درجه سانتی­گراد و کمتر کار می کنند ممکن است خط ساکشن دچار یخ­ زدگی شود اما بایستی دمای کارتر کمپرسور گرم باشد.

سناریو مشکل کمپرسور

آلودگی­ ها باعث تغییر رنگ روغن کمپرسور و نیاز به تعمیر کمپرسور شده است. زمانیکه کمپرسور در خارج از محدوده طراحی، کار کند اولین اتفاقی که می ­افتد این است که سوپرهیت و دمای دیسچارج افزایش می­ یابد. این افزایش دما را ابتدا می ­توان در سیلندرها و قسمت دیسچارج ولوپلیت ها مشاهده شود. زمانیکه دما افزایش یابد، روغن­کاری پیستون و سیلندر به درستی انجام نمی­ شود و باعث خط­ دار شدن سیلندر و پیستون و جوش­ ها می­ شود. سوپاپ­ های دیسچارج باعث بیش از اندازه مجاز گرم شدن روغن شده و باعث می­ شود روغن تجزیه شده و به شکل یک لجن بر روی سوپاپ ها تشکیل شود که سوپاپ­ ها نشتی پیدا خواهند کرد و گازبندی آنها امکان­پذیر نخواهد بود.این نشتی سوپاپ­ ها و پیستون­ ها باعث افزایش فشار ساکشن و کاهش ظرفیت سیکل تبرید می­ شود.زمانیکه روغن به­ دلیل افزایش دما شروع به شکستن ساختار می­ کند، اسید و کربن تولید می­ شود. این اسیدها را می­ توان تا مقدار مشخصی توسط فیلتر درایر جذب کرد اما این اسیدها درصورت جمع­ آوری نشدن از سیکل تبرید به شارلاک سیم­ پیچ کمپرسور حمله کرده و باعث سوختن سیم­ پیچ می­ شود که سوختگی­ هایی شامل سوختگی نقطه­ ای و سوختگی کلی را شامل می­ شود.

ولوپلیت و سوپاپ کمپرسور داغ شده- تعمیر کمپرسور

بیش از اندازه گرم شدن سیم­پیچ کمپرسور- تعمیر کمپرسور

بیش از اندازه گرم شدن سیم­پیچ کمپرسور- تعمیر کمپرسور

خط­دار شدن پیستون به­دلیل خشک کار کردن پیستون کمپرسور

خط­ دار شدن پیستون به­ دلیل خشک کار کردن پیستون کمپرسور

اسیدهای ضعیف تولید شده به آرامی در کل سیکل تبرید پخش شده و باعث مشکلات بعدی می­ شود و زمانیکه تنزل روغن ادامه می­ یابد، توانایی روغن­کاری و کمک به جوش­ ها برای تحمل بار و تنش وارده را از دست می­ دهد.با نشت سوپاپ­ های دیسچارج، دژنگپین­ ها که محل اتصال شاتون­ ها به پیستون­ ها هستند، دچار خوردگی می­ شوند. این اتفاق باعث کاهش ظرفیت و ضربات پیستون به ولوپلیت و ایجاد صدای ضربه می ­شود. بیش ازحد گرم شدن سیلندر باعث ذوب شدن نگه­دارنده های دژنگپین و سابیده شدن آن در سیلندر می­ شود.

دژنگپین درون سیلندر کشیده شده- تعمیر کمپرسور

دژنگپین درون سیلندر کشیده شده- تعمیر کمپرسور

بیش ازحد گرم شدن باعث تیره شدن روغن و کربونیزه شدن روغن کمپرسور می­ شود. این پدیده را می­ توان در سایدگلس کمپرسور مشاهده کرد.هرگونه تیره شدن روغن ناشی از بیش از حد گرم شدن کمپرسور است. دمای لوله دیسچارج بایستی بررسی شود و در حدود 70-80 درجه سانتی­گراد باشد. زمانیکه دمای دیسچارج به 110 درجه سانتی­گراد برسد، روغن شروع به از دست دادن خاصیت خود می­ کند.سنسورهای دمای دیسچارج معمولاً در دمای 130 درجه خطا می­ دهند. این خطا از نابودی کامل کمپرسور جلوگیری می­ کند. این روش کمترل دما بایستی تنها دارای ریست (دوباره راه­ اندازی) دستی باشد.

دلایل معمول بیش از حدگرم شدن

  • نسبت­ های تراکم بالا
  • فشار ساکشن پائین
  • زیاد بودن فشار دیسچارج
  • زیاد بودن سوپرهیت ساکشن
  • کمبود سایکول خط مایع در ورودی شیر انبساط
  • هوا یا دیگر کارهای غیرقابل تقطیر در کندانسور
  • چوک (مسدود) شدن فیلتر درایر
  • چوک (مسدود) شدن کویل کندانسور
  • خطای فن کندانسور یا جهت چرخش اشتباه
  • کندانسور با ظرفیت کم
  • افت فشار زیاد خط ساکشن
  • تله شدن روغن در اواپراتور
  • عایق نامناسب خط ساکشن

بررسی­های پیشگیرانه

  1. شرایط کارکرد طراحی وتنظیمات مطابق آن را بررسی کنید.
  2. شرایط کارکرد کندانسور را بررسی کنید.
  3. سوپرهیت ساکشن و تنظیمات سوپرهیت را بررسی کنید.
  4. تمام دماها و فشارهای سیکل تبرید را بررسی کنید.

آسیب­های معمول به قطعات کمپرسور

  1. خط­ دارشدن سیلندرها و پیستون­ ها
  2. خوردگی زیاد قطعات ناشی از نقص در روغن­کاری
  3. کربونیزه شدن سوپاپ­ ها و ولوپلیت­ ها
  4. شکستن سوپاپ­ ها
  5. وجود ذرات آهنی در سرتاسر کمپرسور و کارتر کمپرسور
  6. پاره شدن نخ­بندی­ های سیم­ پیچ کمپرسور
  7. سوختگی نقطه ­ای کمپرسور
  8. سوختگی سیم­ پیچ کمپرسور
  9. تغییر رنگ روغن کمپرسور (قهوه ­ای یا سیاه)

منتشر شده در :// نویسنده:mehrspand

contact

شهرک صنعتی چهاردانگه. خیابان ۱۷. پلاک ۱۰
شماره تماس:
09123873563
021-43855203

ایمیل پشتیبانی : info@mehrespand.ir
facebook google instagram twitter aparat pinterest

about us

این شرکت با استفاده از استانداردهای معتبر جهانی تحت عنوان,ASHRAE-15مقررات و ایمنی تبرید مکانیکی ASAB9.1 و قوانین ASMEجهت مخازن تحت فشار در زمینه تاسیسات برودتی توانسته است بهترین راهکارهای تعمیر، سرویس، راهبری و تامین قطعات دستگاههای تهویه مطبوع را ارائه نماید و نیز با بهره گیری از توان علمی و تخصصی و دانش فنی روز دنیا نسبت به ارائه مشاوره و راهنمائی محققین ،دانشجویان و علاقه مندان به این رشته را فراهم نماید. علاقه مندان جهت دریافت هر گونه پاسخ در این زمینه با گروه مشاورین شرکت تماس حاصل نمایند.

mehrspand


تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت محفوظ است 2008-2015