چیلر تراکمی و کمپرسور

تعمیر کمپرسور اسکرو -علل خرابی1

تعمیر کمپرسور اسکرو -علل خرابی1

تعمیر کمپرسور اسکرو

در هنگام تعمیر کمپرسور اسکرو در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند گزارشی از دلایل خرابی کمپرسور به همراه کمپرسور ارسال می گردد که در این مجموعه فیلم علل خرابی کمپرسورهای اسکرو را بررسی می‌کنیم. و به تعمیر کمپرسور اسکرو می پردازیم.

1-مناسب نبودن دمای روغن

در صورت کاهش دمای روغن که می تواند به علت پایین بودن دمای آب برج خنک کننده و یا سیستم تزریق مایع اشتباه باشد. در صورتی که سیستم تزریق مایع (liquid injection) که در بعضی مدل های کمپرسورهای اسکرو جهت خنک کاری سیم پیچ یا محفظه کمپرس کردن (compression chamber) استفاده شود و در صورتی که تزریق مایع دارای کنترل دما نبوده و باعث افت دما به پایین تر از دمای طراحی شود، می تواند باعث مخلوط شدن مبرد و روغن و تشکیل کف شود.

نتیجه این اتفاق محصولی است که قابلیت روغنکاری ندارد و به جای روغنکاری و گرفتن گرمای قطعات باعث اصطکاک بیشتر می شود.مشکل روغن را نمی توان فقط در دمای پایین خلاصه کرد.بالا بودن دمای روغن نیز باعث عدم گرفتن دمای قطعات می شود و دمای کلی کمپرسور افزایش می یابد و همچنین مشکل مضاعف دیگری را نیز خواهیم داشت که decompositionیا تجزیه روغن است.هر روغن در یک دمایی تجزیه می شود و ساختاری اسیدی را به وجود می آورد که در فیلم روغن های کمپرسور توضیح داده شده است.

برای مشاوره می  توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

2-مشکل هیتر کارتر

در مواردی که هیتر کارتر یا هیتر جداکننده روغن یا oil separatsorبه درستی کار نکند و در زمان خاموشی کمپرسور در مدار نباشد باعث خواهد شد که گاز به دلیل سرد شدن کمپرسور و افزایش فشار کمپرسور در زمان خاموشی، گاز فریونی در کارتر و یا اویل سپراتور کندانس شود و به دلیل سنگینی گاز فریونی نسبت به روغن ،به زیر سطح روغن می رود و در زمان استارت کمپرسور و کاهش فشار به جوش خواهد آمد و با روغن ترکیب می شود و حجم بسیار بالایی را اشغال می کند و باعث ضربات هیدرولیکی و آسیب به بلبرینگ ها و افزایش آمپر مصرفی می شود.

3-درست کار نکردن اسلایدولو

مشکلات اسلاید ولو را می توان به چند دسته تقسیم کرد.در مواردی مشاهده می شود که منطق کنترل ظرفیت کمپرسور توسط سازنده چیلر به درستی برنامه ریزی نشده است و باعث کارکرد کمپرسور در بارهای پایین می شود. توجه کنید که ظرفیت هایی مانند 25%یا 33%تنها برای راه اندازی و خاموشی کمپرسور بایستی به کار رود و از کارکرد کمپرسور در بارهای پایین خود داری کنید. همچنین در صورت بروز پدیده overheatingیا بیش از حد گرم شدن کمپرسور، لبه های محل قرارگیری اسلایدر تیز می شود و احتمال قفل شدن اسلایدر بالا می رود که بایستی در هنگام تعمیرات به آن دقت شود. در صورت درست کار نکردن اسلاید بایستی انتظار افزایش آمپر مصرفی و خرابی بلبرینگ ها و کاهش ظرفیت کمپرسور و بیش از حد داغ شدن کمپرسور را داشته باشیم.

4-نصب اشتباه یا انتخاب اشتباه بلبرینگ ها

در هنگام تعمیر کمپرسور اسکرو بایستی تعویض بلبرینگ کمپرسور با دقت بسیار بالایی انجام شود. از درآوردن کونس بلبرینگ ها توسط چکش و قلم از روی اسکروها جدا خودداری کنید. همانطور که در تصویر می بینید، کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند از ابزارهای مخصوص برای در آوردن کنس ها استفاده می کنند.

در صورت نصب بلبرینگ ها در جهت اشتباه ،طول عمر بلبرینگ ها به شدت کاهش می یابد که در فیلم بلبرینگ های کمپرسور اسکرو توضیح داده شده است.

برای نصب بلبرینگ نیز از چکش و حرارت نبایستی استفاده کرد. کارشناسان این شرکت اسکروها را تا دمای منفی 210 درجه سانتی گراد توسط ازت مایع سرد می کنند و بلبرینگ ها را بر اساس مشخصات سازنده بلبرینگ تا دمای مجاز توسط هیتر گرم می کنند و به این ترتیب لقی تا 0.5 میلی متر را ایجاد می کنند که باعث نصب آسان کنس بلبرینگ ها می شود. همچنین استفاده از دستگاه پرس و ابزارهای مخصوص مجاز است.

لقی یا chearanceهای کمپرسورهای اسکرو دارای دقت های بالایی است که در صورت عدم دانش در نصب و لقی های کارخانه های مختلف سازنده کمپرسور های اسکرو، طول عمر بلبرینگ ها به شدت کاهش می یابد.

لازم به ذکر است بلبرینگ ها تحت تنش های دمایی و فشاری بالا کار می کنند و در صورت انتخاب اشتباه بلبرینگ کمپرسور، خرابی زودرس را در پی خواهد داشت.

5-برگشت مایع

در صورت تنظیم نبودن یا عدم کارکرد درست شیر انبساط ترموستاتیک یا الکترونیک و کم بودن میزان سوپرهیت گاز برگشتی به کمپرسور، امکان برگشت مبرد به صورت مایع به کمپرسور وجود دارد و از آنجایی که مبرد مایع تراکم ناپذیر است، در بین اسکروها باعث ایجاد نیروی شعاعی زیادی می شود که می تواند باعث آسیب به بلبرینگ ها و سیم پیچ شود و همچنین مایع مبرد روغن را از سطح بلبرینگ ها می شوید و باعث خوردگی بلبرینگ ها می شود.

برای جلوگیری از این امر بایستی در انتخاب شیر انبساط و لوله کشی مسیر ساکشن دقت زیادی به خرج داد.

6-بیش از حد گرم شدن کمپرسور over heating

دلیل بروز این مشکل عوامل بسیار زیادی می باشد که شامل: درست کار نکردن برج خنک کننده یا کندانسور هوایی ،رسوب ،گرفتگی فن های کندانسور،لوله کشی اشتباه دیسچارج،کوچک گرفتن اندازه کندانسور،منطق اشتباه مدار فرمان ،درست کار نکردن سیستم تزریق مایع liquid ingeetionیا اکونومایزر و نقص در روغنکاری است.

بروز این مشکل باعث مجموعه ای از آسیب ها می شود که شامل تجزیه روغن  decompositionاسیدی شدن سیکل تبرید است که باعث خوردگی مس و دیگر اجزا می شود. همچنین گرم شدن بیش از حد باعث خوردگی بلبرینگ ها و عدم توانایی روغنکاری مناسب می شود و در مواردی که این پدیده بروز کند به دلیل خوردگی بالا، ذرات فلزی را می توان در فیلتر روغن و کف کارتر مشاهده کرد. نشانه بارز بیش از حد گرم شدن کمپرسور است و یکی دیگر از نتایج آن contaminationیا آلودگی سیستم است.

7-نقص در روغنکاری Loss of lubricatiomn

این مشکل معمولا در مواردی که میزان روغن کمپرسور کم باشد و یا حتی در مواقعی که چیلر تراکمی به درستی طراحی نشده باشد بروز می کند.در بعضی موارد نیز این مشکل به دلیل گرفتگی فیلتر روغن یا ذرات فلزی که نتیجه over heatingهستند، بروز می کند.

کمبود روغن کمپرسور یکی از دلایل معمول خرابی کمپرسور های اسکرو است که با در مدار قرار دادن کنترل سطح های روغن مکانیکی و یا الکترونیکی و یا فلوسوئیچ های روغن می توان این از بروز خرابی جلوگیری کرد.

8-آلودگی contamination

آلودگی به دو دلیل بروز می کند. در هنگام ساخت چیلر معمولا گل و ذرات جوش و آلودگی های جوشکاری و براده های مس و کربن در چیلر باقی می ماند و همچنین در اثر overheatingنیز اسید و ذرات فلزی در کمپرسور تولید می شود که نتیجه خوردگی و شکستن ساختار روغن است. این مشکل می تواند باعث سوختن سیم پیچی، خرابی بلبرینگ ها، خرابی اسکروها و سیلندر اسلاید ولو شود.

روش شستشوی سیکل تبرید از آلودگی ها در فیلم شستشوی چیلر تراکمی توضیح داده شده است.

9-مشکلات برقی electrical failure

مشکلات برقی نیز یکی از دلایل عام خرابی کمپرسورهای اسکرو است که به چندین دلیل بروز می کند. در بعضی موارد نقص در مدار فرمان یا اجرای اشتباه مدار قدرت pwsیا ستاره مثلث باعث بروز چنین مشکلی می شود.

بالا بودن دمای موتور می تواند ناشی از نابالانسی ولتاژ باشد. ولتاژها نبایستی بیش از 2%تغییرات داشته باشند و جریان ها نیز نبایستی بیش از 10%تغییرات داشته باشند.

توجه داشته باشید که نابالانسی ولتاژ باعث نابالانسی جریان می شود اما نابالانسی جریان بدین معنی نیست که نابالانسی ولتاژ حتما وجود دارد.

تنها محدودی از عوامل خرابی کمپرسورهای اسکرو در این فیلم بیان شد. عواملی مانند زیادی سطح روغن وجود دارد هوا و رطوبت و ترد شدن شارلاک سیم پیچ در اثر اسید و دیگر عوامل را در قسمت دوم این فیلم مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *